صفر تا صد عملکرد صنعت گاز در پاییز ۹۹

صنعت گاز کشور در پاییز ۹۹ و با آغاز ماه‌های سرد سال، روزهای پرکاری را آغاز کرد؛ روزهایی که هرچند تولید روزانه و ذخیره‌سازی گاز در کشور رکوردهایی تازه‌ را ثبت کرد، اما ضرورت مصرف بهینه انرژی و تلاش برای تشویق مردم با هدف کاهش مصرف بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از وزارت نفت، در روزهای آغازین آذرماه بود که خبر ثبت رکوردی تازه در مصرف گاز منتشر و اعلام شد مقدار مصرف روزانه گاز کشور از ۸۱۰ میلیون مترمکعب عبور کرده است، در حالی که این مقدار در دی‌ماه سال ۹۸ به مرز ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده بود. به نظر می‌رسد با این روند در زمستان امسال و با کاهش بیشتر دمای هوا شاهد ثبت رقم‌هایی تازه در مصرف گاز طبیعی در کشور باشیم.

همسو با این موضوع شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت تدابیری برای تغییر در چگونگی محاسبه مصرف گاز اندیشیدند و اعلام شد اگر مشترکان گاز ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند شرکت ملی گاز به اهداف خود برای تأمین پایدار گاز طبیعی در کشور می‌رسد.

از اقدام‌های انجام‌شده برای یاری مردم در کاهش مصرف گاز، رونمایی از طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری بود که همسو با سیاست‌های کلان وزرات نفت مبنی بر بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و هزینه مشترکان و نیز ایجاد اشتغال در کشور اجرایی شد.

در این طرح با حمایت مالی و فنی از آن دسته مشترکان گاز طبیعی که سیستم موتورخانه مرکزی گرمایشی دارند، نسبت به بررسی وضع فنی آنها به‌صورت رایگان اقدام می‌شود و با اختصاص و پرداخت هزینه‌های لازم توسط شرکت ملی گاز ایران، سیستم موتورخانه مشترکان در بخش‌های سرویس و تنظیم مشعل، عایق‌کاری تأسیسات و نصب دستگاه ضد رسوب مغناطیسی ارزیابی، اصلاح و بهینه‌سازی خواهد شد.

«حسن منتظرتربتی»، معاون وزیر نفت در امور گاز هم از صرفه‌جویی سالیانه حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز با اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها در کشور خبر داد و گفت: برای اجرای آن ۶ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که منابع مالی پروژه‌های شرکت ملی گاز از محل جایگزینی و صرفه‌جویی تأمین می‌شود و این موضوع کمک می‌کند پروژه‌ها بدون تحمیل مالی به دولت پیش برود.

گام دیگر برای تشویق مشترکان گاز به کاهش مصرف، مصوبه‌های دولت در زمینه رایگان شدن و تخفیف گازبها برای مشترکان کم‌مصرف و اعمال جریمه برای مشترکان پرمصرف بود که از ابتدای دی‌ماه اجرایی می‌شوند.

صنعت گاز کشور اما برای تکمیل گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور، تأمین پایدار، افزایش تولید و انتقال گاز گام‌های مؤثری برداشته و آنچه در ادامه می‌خوانید مروری بر اقدام‌ها، دستاوردها و تحولات صنعت گاز در پاییز ۱۳۹۹ است.

تداوم پویش سبز گازرسانی در روزهای سرد پاییز

آغاز فصل سرما و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا خللی در روند اجرای عملیات‌های گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور ایجاد نکرد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد تا پایان دولت دوازدهم، تعداد روستاهای متصل به شبکه گاز طبیعی به ۳۵ هزار روستا می‌رسد.

منتظرتربتی، درباره روند پرشتاب گازرسانی به روستاهای کشور گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۱۴ هزار روستای گازدار در کشور وجود داشت، اما امروز این تعداد به ۳۲ هزار روستا رسیده است و گازرسانی به ۴ هزار و ۲۰۰ روستا نیز در حال اجراست. به این ترتیب در مجموع دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۱ هزار روستا به شبکه گاز کشور متصل شده و خواهند شد که تقریباً معادل گازرسانی به بیش از ۵۰ روستا در هر هفته است.

به گفته وی، هزینه گازرسانی روستایی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۲۹ هزار میلیارد تومان بوده است، مردم نیز برای لوله‌کشی در داخل خانه‌ها هشت هزار میلیارد تومان هزینه کردند که همه این اقدام‌ها شغل دائمی برای افراد زیادی به‌وجود آورده است.

پاییز امسال مردم شهرها و روستاهای زیادی شاهد روشن شدن مشعل گاز در دیارشان بودند. در این باره می‌توان به آغاز عملیات اجرایی و بهره‌برداری ۳۰۱ طرح گازرسانی در استان کرمان شامل ۱۴۶ روستا، پنج شهر و ۱۵۰ صنعت با اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان با دستور حسن روحانی، رییس‌جمهوری و بهره‌برداری از ۱۸۱ پروژه گازرسانی استان فارس شامل تکمیل عملیات گازرسانی به یک شهر، ۵۵ روستا و ۱۲۵ طرح صنعتی با اعتبار ۱۸۸ میلیارد تومان با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت اشاره کرد.

آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به چهار شهر سیستان و بلوچستان هم از دیگر اخبار قابل توجه در این حوزه بود. معاون وزیر نفت در امور گاز در این باره این‌طور توضیح داد: اکنون ۹۰ درصد شهر زاهدان شبکه‌گذاری و ۴۰ درصد هم علمک‌گذاری شده است و امیدواریم این مقدار تا پایان دی‌ماه به ۸۰ درصد برسد؛ علمک‌گذاری در شهر زاهدان تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

گازرسانی به مجتمع طلای زرشوران تکاب در آذربایجان غربی، بزرگ‌ترین مجتمع طلای خاورمیانه در این استان، بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به چهار روستای مجتمع روستایی بزلانه از توابع شهرستان سنندج، آغاز عملیات تزریق شبکه ۲۵۰ پوندی گاز به طول ۲۱ کیلومتر برای گازرسانی به صنایع شمال غرب فسا در استان فارس، بهره‌برداری از پروژه پایداری گازرسانی به ۶ روستای شهرستان مینودشت، آغاز عملیات اجرایی پروژه ایجاد و پیاده‌سازی پایگاه اطلاعات مکانی شبکه توزیع گاز ۶ روستای استان گلستان و تأمین پایداری گاز ۱۴ روستای استان زنجان با اجرای خط لوله ۶ کیلومتری آق کند- آلمالو از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در حوزه گازرسانی بود.

افزایش تولید گاز در پالایشگاه‌های کشور ادامه دارد

معاون وزیر نفت در امور گاز، از افزایش تولید روزانه گاز شیرین در کشور تا ۹۰۰ میلیون مترمکعب خبر داد و گفت که این مقدار معادل روزانه پنج میلیون بشکه نفت است و اکنون در بخش‌های مختلف خانگی، صنایع و نیروگاه‌ها در دسترس مردم قرار دارد.

همسو با این موضوع، سرپرست هماهنگی و نظارت بر تولید مجتمع گاز پارس جنوبی هم اعلام کرد که ظرفیت تولید روزانه در این مجتمع به ۵۶۰ میلیون مترمکعب گاز تصفیه‌شده، برابر با بیش از ۷۰ درصد تولید گاز کشور رسیده است.

از دیگر اخبار قابل توجه در مجتمع گاز پارس جنوبی، دریافت گواهینامه ایزو ۲۷۰۰۱ در بیست‌ودومین سالروز تأسیس این مجموعه، ثبت رکورد ۶۳۰۰ نفر- ساعت کار بدون حادثه در جریان انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های پارس جنوبی و صرفه ارزی ۲۵۰ میلیارد ریالی حاصل از توانمندی شرکت‌های داخلی برای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در این مجتمع گازی است.

سرپرست مدیریت پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی هم چندی پیش از افتتاح و بهره‌برداری از سه طرح پدافند غیرعامل شامل احداث ساختمان مرکز رصد و پایش حراست، سامانه سیگما و ارتقای عملکرد سامانه PDCS ایستگاه برق خبر داد.

«روح‌الله نوریان» مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام هم از ارسال سه محصول تولیدی این پالایشگاه به پتروشیمی ایلام خبر داد و گفت: عملیات پمپاژ و انتقال سه محصول گاز مایع خام، میعانات گازی و اتان تولیدی این پالایشگاه، با هدف تأمین خوراک واحد الفین پتروشیمی ایلام، نیمه آبان‌ماه امسال با خط لوله آغاز شد.

افزایش ۴۰ هزار مترمکعبی حجم ذخیره‌سازی مایعات گازی در پالایشگاه گاز فجر جم،  ارسال روزانه ۱۲ هزار تن اتان از مجتمع گاز پارس جنوبی به پتروشیمی‌های عسلویه، برگزاری رزمایش جامع بحران در شرکت پالایش گاز بیدبلند و راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید محصولات گوگردی در منطقه خانگیران سرخس در شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در پالایشگاه‌های کشور است.

ثبت بالاترین رکورد ذخیره‌سازی گاز در کشور

«مهدی جمشیدی‌دانا» مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران هم پاییز امسال از افزایش مقدار تزریق گاز به مخازن سراجه و شوریجه خبر داد و اعلام شد که امسال یک میلیارد و ۸۵۶ میلیون مترمکعب گاز به میدان شوریجه‌ و یک میلیارد و ۱۴ میلیون مترمکعب گاز به مخزن ذخیره‌سازی سراجه قم تزریق‌ شده است. این مقادیر نسبت به زمان مشابه سال ۹۸، در مخزن شوریجه ۲۸ درصد و در مخزن سراجه ۱۷ درصد افزایش یافته است.

اقدام قابل توجه شرکت انتقال گاز ایران همسو با این افزایش مقدار ذخیره‌سازی این بود که این مجموعه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان طرح افزایش بهره‌وری توربین‌های مخزن گاز سراجه قم را اجرایی کرد که تأثیر زیادی در افزایش مقدار ذخیره‌سازی و افزایش بازه زمانی تعمیرات اساسی آن دارد.

از اقدام‌های دیگر شرکت انتقال گاز می‌توان به اتصال نهایی خط لوله ۴۲ اینچ دامغان - کیاسر - نکا به خطوط لوله ۳۰ اینچ توسط کارکنان منطقه ۹ عملیات انتقال گاز اشاره کرد که سبب تأمین پایدار گاز در شمال کشور می‌شود.

خط ۴۲ اینچ دامغان - کیاسر - ساری -  نکا سال ۹۶ برای پایداری گاز در استان‌های شمالی بهره‌برداری شد که عملیات تکمیلی و اتصال نهایی این خط لوله به تأسیسات تقویت فشار نکا و خطوط لوله نور - رامسر و کردکوی - نکا با هدف پایداری گاز استان‌های شمالی به‌ویژه استان مازندران در پاییز امسال با موفقیت انجام شد.

پایداری انتقال گاز در شهرها و نقاط سرد و برفی چهارمحال و بختیاری با انجام عملیات تزریق گاز و راه‌اندازی فاز دوم خط لوله ۲۰ اینچ شهرکرد، راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی ۱۰ کیلوواتی در ساختمان ستاد منطقه ۹ عملیات انتقال گاز و توسعه الگوی کمی ارزیابی شاخص پسماند صفر در منطقه ۷ عمیلات انتقال گاز از دیگر اخبار این مجموعه در پاییز امسال است.

۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 11384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha