کدام نرخ ارز برای بازار سرمایه مفید است؟

یک کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه کدام یک از نرخ‌های ارزی برای بازار سرمایه و صنایع مفید است؟ گفت: با توجه به شرایط کنونی و بر اساس عملیات بازار متشکل ارزی که بانک مرکزی در دستور کار قرار داده است، ارز نیما می‌تواند مبنای ارزش‌گذاری برای همه صنایع باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، «کوروش شمس» با اشاره به آثار نوسانات نرخ ارز بر بازار سرمایه و صنایع، افزود: درخصوص بحث دلار و بازار سرمایه از نقطه نظر ارزش بازار، عمده ارزش بازار به شرکت‌های پتروشیمی، فولادی، صنعتی، پالایشی و غیره مربوط می‌شود که دلار محور هستند

به گفته وی، این شرکت‌ها اغلب صادراتی هستند یا نرخ ارز بر قیمت فروش آن‌ها اثر می‌گذارد، از این رو تغییرات نرخ ارز بر کلیت بازار سرمایه کشور ما به شدت اثرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص تاثیر دلار بر بازار سرمایه در شرایط فعلی، توجه به نکاتی را مهم دانست و گفت: با توجه به چشم‌ اندازهای سیاسی و اقتصادی که در آینده نزدیک وجود خواهد داشت، ریال برحسب دلار تقویت خواهد شد و ارزش پول ملی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه‌داد: همچنین رشدی که برای افزایش دلار خواهیم داشت به واسطه روش‌های ارزش‌گذاری اصلی دلار مانند قوانین برابری قدرت خرید و یا قانون برابری نرخ بهره قرار نوسان خواهد داشت، بنابراین به نظر می‌رسد که با جهش دلار مواجه نخواهیم بود، بلکه رشدی مداوم و ملایم در این خصوص خواهیم داشت، البته این اتفاق با تعاملات و چگونگی فضای سیاسی کشور مرتبط است.

شمس در ادامه با اشاره به نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی و رانت‌هایی که از محل آن ایجاد شده است، گفت: با توجه به چشم‌اندازها به احتمال زیاد ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف خواهد شد که این اتفاق در سودآوری برخی صنایع اثرگذار است.

وی بیان‌داشت: این موضوع در نرخ فروش برخی صنایع اثرگذار است، در نظر داشته باشید که برخی صنایع مانند صنایع دارویی، شوینده و غذایی درگیر قیمت‌گذاری‌های دستوری هستند، صنعت خودروسازی هم دچار چنین مشکلی است که سودآوری این صنعت را به شدت تحت تاثیر قرار داده و اغلب راهی جیب دلالان و واسطه‌ها کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره ارزش واقعی و ذاتی نرخ دلار در اقتصاد ایران، افزود:‌ هرچند بحث قانون برابری ارزها برای ارزش‌گذاری دلار یکی از عوامل تعیین کننده است، اما در اقتصاد کشور ما عواملی دیگر مثل میزان فروش نفت هم مطرح است و فقط بحث عددگذاری نیست.

وی خاطرنشان‌کرد: بر مبنای همه این موارد ارزش ذاتی دلار بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است، اما در شرایط فعلی و با واقعیت های اقتصادی پیش‌بینی می‌شود انتظارات تورمی کاهشی باشد که در این شرایط پیش‌بینی جهش نرخ دلار وجود ندارد و احتمالا شاهد رشدی ملایم و متداوم از این ارز هماهنگ با نرخ تورم خواهیم بود.

شمس در پایان به سهامداران توصیه‌کرد: اگر به‌دنبال طمع شیرین سود در بازار سرمایه هستید و می‌خواهید تا جای ممکن از ریسک‌ها به دور باشید، اما نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مسلط نبوده و دانش لازم در این حوزه را ندارید، از خدمات صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سبد گردان استفاده کنید، زیرا این ابزارها به شدت نقدشونده بوده و از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت دارند و می‌توانند کمک زیادی به حفظ سرمایه شما داشته باشند.

۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 11379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha