بزرگترین کارخانه دوچرخه خاورمیانه دوباره راه‌اندازی شد!

نماینده مردم قوچان از راه‌اندازی مجدد بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه در این شهرستان و برگشت کارخانه به مردم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس؛ کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان با نام آساک‌دوچرخ که برگرفته از نام قدیمی و تاریخی قوچان، در زمانی که راه‌اندازی شد به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه و در راستای استفاده از حمل و نقل پاک و کاهش مصرف بنزین راه‌اندازی شد، اما این کارخانه بعد از چند سال فعالیت، دچار رکود و در نهایت تعطیلی و ورشکستگی شد.

اهالی این شهرستان اعلام می‌کردند، به دلیل فسادی که در این کارخانه اتفاق افتاده، کارخانه عمداً به تعطیلی و ورشکستگی کشانده شده و کارخانه‌ای که در حدود ۲۰ هکتار زمین‌های زراعی قوچان راه‌اندازی شده بود، عملاً گرد تعطیلی و بیکاری بر آن نشسته بود.

اخیراً خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر راه‌اندازی دوباره کارخانه آساک‌دوچرخ منتشر شد، برای صحت و سقم این خبر با علی آذری نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تماس گرفتیم، که وی نیز با تأیید اینکه کارخانه درحال حاضر با حداقل نیرو یعنی حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر راه‌اندازی شده و فعلا خط مونتاژ دوچرخه آن راه افتاده است، گفت:‌ این کارخانه که از سال ۵۹ـ ۵۸ در راستای سیاست کاهش آلودگی و مصرف بنزین و با مشارکت مردم قوچان از طریق پذیره‌نویسی سهام آن آغاز شده بود، احداث این کارخانه سال‌ها طول کشید تا اینکه در زمان دولت اصلاحات به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: بعد از بهره‌برداری، متأسفانه تحت تأثیر موج خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها، کارخانه‌ دوچرخه سازی قوچان که در سال ۸۴ به قیمت کارشناسی بین ۶ تا ۸ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود، متأسفانه به یک فرد به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان یعنی یک صدم آن واگذار شد و متأسفانه به دلیل نداشتن اهلیت روند تولید در این کارخانه رو به افول نهاده تا در نهایت به تعطیلی کشانده شد.

وی گفت: از ابتدای شروع مجلس کنونی، دنبال احقاق حق مردم قوچان و آسیب‌هایی که از نظر بیکاری جوانان اتفاق افتاده بود، در کمیسیون اصل ۹۰ گزارشی ارائه کردیم و یک نامه به رئیس قوه قضائیه نوشتیم که در نهایت با کمک ویژه آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه، حسین ولی‌دخت دادستان قوچان و با تلاش کمیسیون اصل ۹۰ و نیز در پی نامه دیوان محاسبات کشور مذاکراتی با مالک کارخانه انجام و قرار شد، از بابت خسارت‌هایی که به خاطر تعطیلی کارخانه از نظر مادی و معنوی به شهرستان قوچان وارد شده، با رعایت کلیه شرایط قانونی ۹۲ درصد از سهام کارخانه‌ای که در اختیار خریدار قرار داشت، به نفع مردم قوچان صلح شده و هم اکنون کارخانه در اختیار ستاد تدبیر متشکل از دادستان قوچان، نماینده امنیتی شهر و نماینده مجلس قوچان قرار گرفته و کارخانه فعلا با حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر کارگر راه‌اندازی شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:‌ برند آساک‌دوچرخ در سطح بازارهای جهانی شناخته شده بود و دوچرخه‌های تولیدی کارخانه قوچان هم در بازارهای داخلی و هم بازارهای صادراتی خوش درخشیده بود و روزگاری ۳۲ نوع دوچرخه در مجتمع دوچرخه‌سازی قوچان تولید می‌شد و و این کارخانه ۵۰۰ نفر به صورت اشتغال مستقیم و ۵۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم در بازار توزیع و حمل و نقل ایجاد کرده بود و اکنون کارخانه به لطف مقامات شهر دوباره راه‌اندازی شده است.

وی گفت:‌در حال حاضر مجمع فوق‌العاده تشکیل می‌دهیم و کارخانه را به سمت دوچرخه‌های هیبریدی سوق می‌دهیم که هم بازار داخل و هم بازار صادراتی را دوباره در تصرف خود در آورد.

به گفته این عضو کمیسیون اصل ۹۰، ظرف ۲۰ سال گذشته به خاطر تعطیلی و کم رونقی کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان لطمات زیادی به شهرستان قوچان وارد شد و الان با تشکیل ستاد تدبیر تلاش داریم، تمام ظرفیت‌های کارخانه دوچرخه‌سازی فعال شود و منویات مقام معظم رهبری در جهش تولید در این شهرستان قوچان به مرحله عمل برسد.

آذری همچنین در مورد اینکه چه کسانی در ستاد تدبیر شهرستان قوچان قرار دارند گفت: یک نفر از ستاد رفع موانع تولید از استانداری خراسان رضوی، خود دادستان شهرستان قوچان، نماینده شهر و یا یک نفر از جانب وی و همچنین یک نفر از حوزه امنیتی شهرستان در این ستاد حضور دارند و تلاش بر این است که از ظرفیت تخصصی افراد توانمند در سطح کشور یکی دو نفر انتخاب و از توان آنها استفاده شود.

وی در مورد اینکه ماهیت کارخانه آساک‌دوچرخ چگونه است، گفت: کارخانه با ماهیت سهامی عام است که حدود ۸ درصد از سهام مربوط به مردم قوچان است که حدود ۱۰ هزار نفر از مردم از اوایل انقلاب با پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری جهت احداث کارخانه در این کارخانه شریک بودند و حدود ۹۲ تا ۹۳ درصد مربوط به فردی بود که این کارخانه را از سازمان خصوصی‌سازی گرفته بود و اکنون برای جبران مافات به شهرستان و مردم قوچان این کارخانه را به نفع مردم قوچان صلح کرد.

وی در مورد اینکه ارزش امروز کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان چقدر است، گفت: ‌ارزش تقریبی کارخانه بر اساس تخمین کارشناسی حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان است که هم اکنون کارخانه به نفع مردم قوچان صلح شده است.

وی همچنین گفت: ‌متأسفانه فردی که کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان را خریده و به ورشکستگی کشانده بود، برخی از مجموعه‌های دیگر مانند لوازم خانگی اطلس، کشت و صنعت ۵۱ مشهد، تایرسازی بجنورد را هم به تعطیلی کشانده بود و اکنون سعی دارد، برای جبران مافات خسارت به شهرستان قوچان این کارخانه را به مردم قوچان واگذار کند.

آذری در پایان گفت: به عنوان نماینده مردم قوچان از تلاش‌های آقای ولی‌دخت دادستان قوچان و نیز حمایت‌های کامل آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه و مسؤول اطلاعات و امنیت قوچان کمال تشکر را دارم.

وی همچنین در مورد کارخانه کاشی توس که در شهرک صنعتی قوچان قرار دارد گفت: ‌این کارخانه در حال حاضر فعالیت می‌کند و به مقدار تولید برگشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تلاش ما بر این است که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از عواید کارخانه دوچرخه‌سازی آساک قوچان صرف محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال جوانان در شهر و روستای قوچان بشود و در آینده سهام این کارخانه را سعی می‌کنیم از طریق بازار بورس به عامه مردم واگذار کنیم.

۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 11362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امراله مهماندوست IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      0 0
      خصوصی سازی در تمام کشور ایران = نابودی تمام کارخانه های خصوصی شده در تمام کشور ایران همه مسئولین مربوطه در تمام کشور ایران دزد هستند؟ همه مسئولین مربوطه در تمام کشور ایران خائن هستند؟ همه مسئولین مربوطه در تمام کشور ایران نادان هستند؟ هرسه مورد در مورد همه مسئولین مربوطه در تمام کشور ایران صحیح است؟