هفته ای پر رونق در بازارهای جهانی

بازار جهانی هفته گذشته شگفتی‌ساز شد. جایی که نفت مرز ۵۲ دلاری را نیز پشت سر گذاشت و مس به ۸هزار دلار بر هر تن رسید. افت شاخص دلار در کنار امیدواری به بسته محرک اقتصادی آمریکا و آغاز واکسیناسیون کوید ۱۹ از مهمترین دلایل ثبت هفته‌ای سبز برای بازارهای جهانی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ بهای مس در هفته گذشته نیز به روند صعودی خود که از هفته‌های پیش آغاز کرده بود، ادامه داد و در دقایقی از معاملات آخرین روز کاری این هفته از مرز ۸هزار دلار بر هر تن عبور کرد و در نهایت با رشد هفتگی ۲.۹ درصد در مرز این کانال متوقف شد و به سقف ۹۵ ماهه دست یافت. در این خصوص بر اساس اخبار در دسترس، موجودی انبار مس لندن و شانگهای در نتیجه سطح خوب تقاضا و کمبود عرضه، در سطوح حداقل ۶ ساله خود قرار دارند. براساس پیش بینی جی پی مورگان، قیمت مس در اوایل ۲۰۲۱ نیز با توجه به انتظار بر تصویب بسته حمایتی یک تریلیون دلاری آمریکا، رشد خواهد کرد. اما بسته اعتباری چین زودتر از انتظارات به اوج خودش رسیده است به همین دلیل براساس پیش بینی این نهاد، قیمت مس در فصل چهارم ۲۰۲۱ به طور متوسط ۶۵۰۰ دلار خواهد بود که ۱۷.۵ درصد نسبت به سال جاری کمتر خواهد بود.در حال حاضر مسائل بنیادی از رشد بیشتر قیمت مس حمایت می کند اگرچه یک اصلاح قیمتی دور از انتظار نیست.

هفتمین صعود متوالی نفت

نفت برنت در هفته‌ای که گذشت با رشد ۴.۶ درصدی همراه شد و به ۵۲.۲۶دلار بر هر بشکه رسید. به این ترتیب بهای طلای سیاه برای هفتمین هفته متوالی صعودی شد و به اوج قیمتی ۹ ماهه (بالاترین سطوح قیمتی خود از اواخر فوریه ۲۰۲۰) خود رسید. در این هفته، بهای نفت تحت تاثیر اخبار مثبتی حول بسته محرک اقتصادی در ایالات متحده که تقاضای کوتاه مدت را می‌تواند تحریک کند، در کنار افزایش امیدواری‌ها به واکسن و کاهش موجودی‌های نفت خام در آمریکا قرار گرفت. همچنین تضعیف ارزش دلار به تقویت بازار نفت خام منجر شد.

پلتس نیز در گزارش بازار خود عنوان کرد، داده‌های وزارت کار آمریکا که در روز ۱۷ دسامبر منتشر شد، نشان از ۸۸۵ هزار درخواست بیمه و مزایای بیکاری برای هفته منتهی به ۱۱ دسامبر داشت. این عدد نشانگر افزایش ۲۳ هزار نفری متقاضیان مزایای بیکاری در ایالات متحده نسبت به هفته قبل است و از انتظارات بازار در این زمینه نیز بسیار بالاتر است که حدود ۸۰۰ هزار نفر پیش‌بینی می‌شد. داده‌های ضعیف‌تر از حد انتظار بازار کار، آسیب پذیری‌ها و مشکلات روند بهبود اقتصادی در آمریکا را برجسته تر کرده است و قاعدتا باید تاثیری کاهشی روی بهای نفت داشته باشد. اما چندان هم این گونه نیست و این آمار می‌تواند حتی از قیمت نفت حمایت کند، چرا که احتمالا آمار متقاضیان دریافت خدمات بیکاری در آمریکا فشار بر کنگره را برای تصویب یک بسته محرک افزایش می‌دهد.

رشد طلا با پشتوانه فدرال رزرو

قیمت جهانی هر اونس طلا در معاملات هفته گذشته با رشد۲.۲۶ درصدی به محدوده ۱۸۸۰.۷دلار رسید. در این هفته شاهد افزایش جذابیت طلا به دنبال نشست پیش روی فدرال رزرو و تمایل آن‌ها به سیاست‌های انبساطی پولی و انتظار برای تضعیف هر چه بیشتر دلار بودیم. هر چند تا توجه به نزدیک شدن سال نو میلادی انتظار می‌رود شاهد کاهش حجم دادوستدها در این بازار باشیم. در این میان با وجود شروع واکسیناسیون اما به نظر می‌رسد تا بهبودی کامل اقتصاد جهانی فاصله زیادی وجود داشته باشد.

۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 11358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha