تامین بودجه با اوراق خطرناک است / حذف نفت از بودجه یک امر مهم است

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حذف نفت از بودجه یک امر مهم است، اما باید بدانیم خطرناک‌تر از آن این مورد است که لایحه بودجه به اوراق‌های مختلف از جمله اوراق نفت وابسته باشد یعنی این اتفاق می‌تواند دولت آینده را با بدهکاری‌های عظیمی روبه رو کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دانشجو؛ محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: جلساتی را درباره موضوعات مالیاتی با معاونین اقتصاد و همچنین وزیر نفت درباره فروش نفت و فرآورده‌های نفتی داشتیم.

وی ادامه داد: بررسی‌ها در بحث درآمدهای مالیاتی و حقوق گمرکی نشان می‌دهد، میزان درآمدهای حاصل از پرداخت مالیات توسط مردم بیشتر از آن چیزی است که دولت در لایحه ۱۴۰۰ پیش‌بینی و ذکر کرده است یعنی برآوردها نشان می‌دهد، مالیات‌های پرداختی مردم بیش از ۲۲۵ هزار میلیارد تومانی است که دولت در بودجه سال آینده قرار داده و بنابراین تاکید کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات این است، باید میزان مالیات پرداختی مردم به صورت شفاف در بودجه سال ۱۴۰۰ قید شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه کمیسیون جلساتی را هم با آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور داشته است، بیان کرد: درحال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون هستیم تا معایب و مزایای این لایحه مشخص شود.

خدابخشی گفت: حذف نفت از بودجه یک امر مهم است، اما باید بدانیم خطرناک‌تر از آن این مورد است که لایحه بودجه به اوراق‌های مختلف از جمله اوراق نفت وابسته باشد یعنی این اتفاق می‌تواند دولت آینده را با بدهکاری‌های عظیمی روبه رو کند.

وی تصریح کرد: همه معتقد هستیم که بودجه کشور نباید به فروش نفت خام و میعانات گازی وابسته باشد بلکه باید این میعانات نفتی و گازی تبدیل به فرآورده شود تا ارزش افزوده آن نیز نصیب کشور شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به وابستگی به اوراق برای تامین بودجه کشور، بیان کرد: باید کاملا بدانیم که اگر ساختار بودجه با اوراق پایه ریزی شود ابتدا آن لایحه بودجه فرو می‌ریزد و ثانیا باعث می‌شود دولت‌ها بدهکار شوند.

۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 11349

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha