امیرتقی خان تجریشی: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر زیادی بر بورس ندارد/ کدام گروه‌ها متاثر می‌شوند؟

از سال ۹۷ تا کنون واردات برخی از کالاهای اساسی و دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شده است. اما حالا زمزمه حذف این ارز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ شنیده می‌شود. حذف این ارز بر بورس اثر می‌گذارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ امیرتقی خان تجریشی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی می‌گوید به نظر می‌رسد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از لایحه بودجه سال آینده تأثیر زیادی بر کلیت بازار سرمایه نمی‌گذارد و تنها بر بخش‌ها و صنایعی از بازار تأثیرگذار است که این نرخ در مورد آنها اعمال می‌شده است.

ار سال ۹۷ تاکنون حدود ۵۱۵ هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد ایران توزیع شده بدون آنکه بتواند قیمت کالاهای اساسی و تورم را مهار کند. حال کمبود منابع ارزی از یک سو و فساد تخصیص ارز ترجیحی از سوی دیگر دولت را بر آن داشته که مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰ را مطرح کند.

خان‌تجریشی در خصوص این تصمیم می‌گوید: حذف این آیتم و لحاظ کردن عددهایی در حدود ۱۱ هزار تومان می‌تواند بر قیمت کالاهای اساسی که تا این زمان از این نرخ استفاده می‌کردند تأثیر بگذارد اما طی فرآیندی که از سال گذشته در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ روی برخی کالاها آغاز شده است، بازار خود را با این موضوع تنظیم کرده است و عملا منتظر تغییرات بنیادی در پارامترها نیست.

به گفته این مقام بورسی این رویداد بیشترین تأثیر را روی گروه دارویی، لاستیک، غذایی، کشاورزی و دامپروری و قندی‌ها داشته که به تدریج در مسیر افزایش نرخ فروش و حذف ارز ۴۲۰۰ تومان قرار داشته‌اند

او تاکید می‌کند ممکن است با حذف رسمی ارز ۴۲۰۰ تومانی اندکی قیمت این کالاها افزایش پیدا کند و همین مساله سبب می‌شود که از لحاظ روانی گروه‌های مذکور در کوتاه‌مدت با اقبال بیشتری مواجه شوند تا زمانی‌که فاصله آن از ارز نیمایی و اثرات واقعی این نرخ در صورت‌های مالی و عملکرد آنها منعکس شود.

باید به این نکته توجه داشت که بررسی لایحه بودجه هنوز در مجلس صورت نپذیرفته و ممکن است تصمیم حذف ارز ۴۲۰۰ در بودجه ۱۴۰۰ به تصویب مجلس نرسد و یا با تغییراتی در مبلغ و یا نحوه تخصیص همراه شود که سرمایه‌گذاران باید این موضوع را در تصمیم‌گیری خود مدنظر قرار دهند.

۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 11273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha