برنامه ویژه دولت برای فروش اموال دولتی در بورس/بودجه ۱۴۰۰، سیگنال قوی برای بازار سرمایه

متخصص بازار سرمایه لایحه ارائه شده بودجه سال بعد به مجلس را راهی برای تأمین کسری بودجه دولت خواند و گفت: دولت به دنبال راهی است که به نقدینگی نزدیک‌تر باشد اما این لایحه تا مرحله تصویب، تغییرات زیادی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ در حالی که لایحه بودجه دولت برای سال ۱۴۰۰ در مجلس مطرح شد، بسیاری از سهامداران بازار سرمایه منتظر بهارستان‌نشینان هستند تا از تأثیر این لایحه و بودجه سال بعد بر بازار سرمایه را بداند و بتوانند پول خود را با تحلیلی بهتر و همچنین مطمئن‌تر روی سهامی سرمایه‌گذاری کنند که بتوانند بیشترین بازدهی را هم داشته باشد. با توجه به لایحه بودجه که در آن از نفت ۴۰ دلاری و نرخ ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی صحبت شده است، به نظر می‌رسد که دولت روی فروش نفت خود حساب ویژه‌ای باز کرده است اما این خبر شنیده می‌شود که دولت قصد دارد اوراق سهام را هم در آستین خود نگه دارد تا بتواند کسری بودجه را جبران کند.

در جدیدترین اخبار شنیده می‌شود که دولت در لایحه بودجه خود اعلام کرده است که سقف منابع و مصارف بودجه در سال ۱۴۰۰، افزایش ۴۰ درصدی نسبت به قانون بودجه سال جاری خواهد داشت یعنی این سقف به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و به عبارت دیگر، سال آینده شاهد افزایش ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی منابع بودجه خواهیم بود که گفته می‌شود بخش اعظم این افزایش از محل درآمد ۲۰۵ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده از پیش‌فروش نفت یا اوراق سلف نفتی تأمین خواهد شد اما این مسئله با مخالفت شدید مجلسی‌ها روبه‌رو شده است.

بودجه ۱۴۰۰، سیگنال قوی برای بازار سرمایه

با این حال شنیده‌هایی هم وجود دارد که گفته می‌شود بازار سرمایه با نرخ دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین نرخ نفت ۴۰ دلاری سال آینده برای بازار سرمایه سیگنال بسیار خوبی خواهد بود که در میان‌مدت روی بازار سرمایه اثرات معقولی خواهند داشت.

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در مورد اثر بودجه سال ۱۴۰۰ بر بورس گفت: آن چیزی که رفتار دولت در مورد عرضه سهام دولت در بازار سرمایه در سال‌های قبل نشان داده، این بود که عرضه سهم‌های دولتی چندان برنامه‌ریزی خاصی در دولت ندارد و معمولاً با این روش به دنبال تأمین کسری بودجه خود است و برای این منظور، از هر روشی که به نقدینگی نزدیک‌تر باشد، استفاده می‌کند.  

وی ادامه داد: می‌توان نتیجه گرفت که فروش اوراق و اموال پیش‌بینی شده را نمی‌توان مبنا قرار داد و به نظر می‌رسد لایحه بودجه نسبت به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور خوش‌بینانه تنظیم شده است و البته این امید وجود دارد که این لایحه محقق شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته بعدی حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است که شاید مهم‌ترین اتفاقی که روی بورس اثر بگذارد، همین مسئله خواهد بود و باید دید در عمل چه اتفاقی می‌افتد. اگر قیمت‌ها واقعی شود، پیشران خوبی برای بهتر شدن کسب و کارها خواهد شد و بازار سرمایه نیز رشد خوبی خواهند داشت.  

سوری در مورد افزایش مالیات بر معاملات بازار سرمایه گفت: مالیات در نظر گرفته شده برای معاملات بازار سرمایه به دو روش محاسبه خواهد شد، یکی مالیات مقطوع و دیگری مالیات بر عایدی سرمایه. مالیات مقطوع نمی‌تواند تبعات منفی زیادی روی بازار سرمایه داشته باشد چراکه اکثر تحلیلگران هزینه‌های معاملاتی این بازار را در نظر نمی‌گیرند اما مالیات بر عایدی سرمایه و سود سهامداران روی هر بازاری اثر رکود خواهد داشت که به نظر می‌رسد این نوع مالیات روی بازار سرمایه اعمال نخواهد شد.

۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 11263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha