واکسن ایرانی کرونا تا تیرماه آماده تزریق است

دکتر لاری گفت: در صورتی که نتایج آزمایش بالینی واکسن ایرانی کرونا در دی‌ ماه امسال مثبت باشد، تزریق واکسن از تیرماه آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه در حاشیه ستاد استانی مقابله با کرونای استان مازندران گفت: در صورتی که نتایج آزمایش بالینی واکسن ایرانی کرونا در دی‌ماه امسال مثبت باشد، پیش‌بینی می‌شود که تزریق و استفاده عمومی واکسن از تیرماه سال آینده آغاز شود.

او افزود: چهار شرکت داخلی هم اکنون برای تولید واکسن ایرانی کرونا فعال هستند که تولیدات یک شرکت مرحله آزمایش بالینی واکسن خود را اوایل دی ماه امسال شروع می‌کند.

دکتر لاری گفت: علاوه بر پیگیری دریافت واکسن از کواکس (یک برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان بهداشت جهانی) که حدود ۱۸۶ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی عضو آن هستند، از سه کشور دیگر نیز رایزنی برای خرید واکسن در دست اجراست.


او کشورهایی که وزارت بهداشت و درمان در حال رایزنی برای خرید واکسن کرونا  از آنهاست را شامل هندوستان، روسیه و چین اعلام کرد و افزود: به دلیل تحریم آمریکا، مبادلات ارزی برای خرید این واکسن‌ها و حتی واریز حق مشارکت ایران در کواکس نیز با مشکل مواجه است.

دکتر لاری گفت: وزارت بهداشت و درمان با وجود مشکلات پیشرو برای مبادلات ارزی جهت خرید واکسن، با همکاری برخی دستگاه‌ها پیگیری‌های خود را ادامه خواهد داد و در روزهای اخیر گزارشات امیدوار کننده‌ای برای به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها جهت خرید واکسن داده شد.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان افزود:وزارت بهداشت و درمان مصوبه قانونی و منابع ارزی مورد نیاز را برای خرید واکسن کرونا در اختیار دارد، ولی به دلیل تحریم تبادل ارزی این خرید تاکنون به تاخیر افتاده است.

دکتر لاری افزود: براساس برنامه ریزی در صورت خرید واکسن و حتی تولید داخلی آن، واکسن در مرحله نخست بر روی حدود ۲۰ درصد از جمعیت ایرانی انجام می‌شود که اولویت با گروه‌های پرخطر و سایر افرادی که در معرض خطر بالایی از ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند خواهد بود.

او گفت: در شرایط فعلی که تاکنون واکسن داخلی و یا حتی خرید خارجی آن به نتیجه نرسیده است، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و محدودیت‌ها در دستور کار ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا قرار دارد و اجرای برخی محدویت‌ها از جمله طرح شهید سلیمانی نیز برای کنترل بیماری کرونا در حال اجرا است.

۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 11230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha