کسری بودجه پنهان لایحه بودجه ۱۴۰۰ چقدر است؟+ جدول

با توجه به بررسی های صورت گرفته توسط دیوان محاسبات، حدود ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده در بخش «سایر درآمدها» در لایحه بودجه سال آینده از محل ردیف های بودجه ای است که در سال ۱۳۹۸ کمتر از ۵۰ درصد محقق شده اند و در نتیجه، احتمال عدم تحقق بخش اعظم این درآمدها در سال آینده هم نسبتا بالاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، به اعتقاد کارشناسان و مراکز پژوهشی مانند مرکز پژوهش های مجلس، لایحه بودجه ۱۴۰۰ مشابه لوایح بودجه سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با کسری بودجه فراوانی تنظیم شده و بخش چشمگیری از منابع پیش بینی شده توسط دولت محقق نخواهد شد.

جالب است بدانید این پیش بینی کارشناسان و مراکز پژوهشی بدون توجه به بیش برآورد بخش «سایر درآمدها» در منابع عمومی بودجه صورت می گیرد و این بخش از منابع که بررسی بیش برآورد آن بدون دسترسی به میزان تحقق آنها در سال های قبل ممکن نیست، هم کسری بودجه قابل توجهی دارد. دیوان محاسبات کل کشور در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه جزئیات آن آمده است:

منابع پیش بینی شده از محل ردیف های با عملکرد کمتر از ۵۰ درصد

بر اساس بررسی های دیوان محاسبات، بخش قابل توجهی از منابع پیش بینی شده از محل «سایر درآمدها» که معمولا در ردیف های بودجه ای قرار دارند که با رقم ۱۲ تا ۱۶ آغاز می شود و همچنین برخی منابع دیگر دولت در سال های اخیر، فاقد عملکرد (عملکرد صفر درصد) بوده یا عملکردی کمتر از ۵۰ درصد داشته اند.

بر اساس این گزارش،۲۹  ردیف منابع عمومی در سال ۱۳۹۸ فاقد عملکرد بوده که از این تعداد ۱۳ ردیف در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حذف و برای ۱۶ ردیف باقیمانده مجموعا مبلغ ۲۲ هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان منابع در این لایحه نظر گرفته شده است. میزان منابع پیش بینی شده از محل این ۱۶ ردیف در قانون بودجه ۹۸ معادل ۶ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان بوده است.

همچنین مطابق با بررسی های دیوان محاسبات، ۲۱ ردیف منابع عمومی در سال ۱۳۹۸ عملکردی کمتر از ۲۰ درصد که برای این ردیف ها در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجموعا مبلغ ۲۹ هزار و ۹۵۱ میلیارد تومان منابع در این لایحه نظر گرفته شده است. میزان منابع پیش بینی شده از محل این ۲۱ ردیف در قانون بودجه ۹۸، ۱۵ هزار و ۴۹۱ میلیارد تومان بوده و صرفا ۱۵۱۳ میلیارد تومان یعنی حدود ۱۰ درصد درآمدهای مصوب از این محل در سال مذکور محقق شده است.

بر اساس این گزارش، ۱۸ ردیف منابع عمومی در سال ۱۳۹۸ عملکردی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد داشته اند که برای این ردیف‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجموعا مبلغ ۲۱۶ هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان منابع در این لایحه نظر گرفته شده است. میزان منابع پیش بینی شده از محل این ۱۸ ردیف در قانون بودجه ۹۸، ۱۶۶ هزار و ۷۳۸ میلیارد تومان بوده و صرفا ۵۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از یک سوم درآمدهای مصوب از این محل در سال مذکور محقق شده است.

منابع پیش بینی شده در بخش «سایر درآمدها» از محل ردیف های با عملکرد کمتر از ۵۰ درصد

اگر موارد فاقد عملکرد یا دارای عملکرد کمتر از ۲۰ درصد یا عملکرد بین ۲۰ تا ۵۰ درصد را که در بخش «سایر درآمدها» طبقه بندی نمی شوند بلکه جزو درآمدهای مالیاتی یا منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای یا واگذاری دارایی های مالی را از جداول فوق حذف کنیم، میزان کسری بودجه پنهان که ناشی از عدم تحقق بخش «سایر درآمدها» است، بدست می آید. مطابق با جدول زیر، ۱۶ ردیف درآمدی از مجموع ۶۸ ردیف درآمدی که در جداول فوق به آنها اشاره شده، درآمدهای مالیاتی یا منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای یا واگذاری دارایی های مالی هستند که میزان آنها در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۵۹ هزار و ۳۲۲ میلیارد تومان بوده و در لایحه بودجه ۱۴۰۰، حدود ۲۴۸ هزار و ۹۳۱ میلیارد تومان از این محل پیش بینی شده است.

با توجه به جدول فوق، مطابق با جداول فوق، از مجموع ۵۲ ردیف درآمدی در بخش «سایر درآمدها» که در سال ۱۳۹۸، فاقد عملکرد یا دارای عملکرد کمتر از ۲۰ درصد یا عملکرد بین ۲۰ تا ۵۰ درصد بوده اند، بالغ بر ۱۹ هزار و ۴۹۹ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده است. میزان منابع پیش بینی شده از محل این ۵۲ ردیف در قانون بودجه ۹۸، ۲۹ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان بوده و صرفا ۵ هزار و ۵۱۶ میلیارد تومان یعنی حدود ۱۹ درصد درآمدهای مصوب از این محل در سال مذکور محقق شده است.

با توجه به آمارهای ارائه شده توسط دیوان محاسبات کل کشور، تحقق حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی که از محل ردیف های درآمدی با عملکرد کمتر از ۵۰ درصد در بخش «سایر درآمدها» پیش بینی شده‌اند، در هاله ای از ابهام قرار دارد و این رقم را می توان کسری بودجه پنهان نامید.

۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 11195

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha