مسکن ملی، مسکنی که مخصوص قشر مرفه است!/مسکن ملی حتی مُسکن درد مسکن هم نیست

در حالی این روزها موضوع قیمت ساخت مسکن ملی در رسانه ها مطرح شده است که ظاهرا این مسکن فقط مخصوص قشر مرفه و متوسط به بالای جامعه است.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی چندی پیش در بخشنامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها و همچنین مدیران دستگاه‌های تابعه این وزارت خانه یا مجری طرح اقدا ملی مسکن، هزینه ساخت و ساز واحدهای مسکن ملی را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع اعلام کرده بود.

همچنین وام این واحدها، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت به ازای هر واحد، در هیئت دولت به تصویب رسید و به بانک‌های عامل ابلاغ شد.

از سوی دیگر تا کنون به همه متقاضیان ابلاغ شده  است که ضمن افتتاح حساب در بانک عامل مبلغ ۴۰ میلیون تومان نیز در این بانک واریز کنند هرچند که عده ای مبلغ ۴۰ میلیون تومان مرحله دوم را نیز واریز کرده و کل مجموعه پرداختی آنها به ۸۰ میلیون تومان رسیده است.

براین اساس مقرر شده بود با انضمام تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی که در زمان تحویل داده می شود  هزینه ساخت این واحدها از متقاضی ظرف دو سال دریافت شود که به طور متوسط هزینه‌ای ماهانه ۲.۹ تا ۳ میلیون تومان به هر متقاضی تحمیل می‌کند.

از سوی دیگر هزینه زمین نیز به دو صورت ۹۹ ساله یا فروش اقساطی ۱۰ ساله از متقاضی دریافت می‌شد.

با این شرایط بودند کسانی که متقاضی دریافت مسکن ملی باشند اما هرچه جلو تر رفت مشخص شد هزینه ای که باید برای ساخت این واحدها پرداخته شود بالاتر خواهد رفت به عنوان نمونه در یکی از شهرستان ها هزینه ساخت این واحد ها به متری ۵ تا ۶ میلیون تومان رسیده است که این مسئله موجب انصراف عده ای از متقاضیان دریافت این واحد های مسکونی بود.

به طوریکه برای دریافت یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری باید رقمی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت می کرد.

این مسئله موجب شد تا مسئولان بنیاد مسکن اعلام کردند آنچه که در رسانه ها بانام ساخت مسکن ملی به قیمت متری ۲.۷ میلیون تومان مربوط به رقم شرکت در مناقصه است!

*معاون بنیاد مسکن: متری ۲.۷ میلیون، قیمت پایه برای برگزاری مناقصه بود؛ نه قیمت تمام شده

جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره افزایش هزینه ساخت واحدهای مسکن طرح اقدام ملی از متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی که معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرده بود به متری بعضاً ۵ تا ۶ میلیون تومان که ادارات کل بنیاد مسکن تعدادی از استان‌ها اعلام کرده‌اند، اظهار داشت: اولاً  قیمت ساخت مسکن متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکن ملی نیست؛ خود وزارت راه و شهرسازی هم اعلام کرد، این نرخ به عنوان مبنای پایه با ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر در نظر گرفته شود.

وی افزود: این نرخ برای دعوت از سازندگان تعیین شده تا آنها نرخ مورد نظر خود را بر اساس رقم پایه، به ما اعلام کنند هر سازنده‌ای که افزایش قیمت کمتری نسبت به رقم پایه اعلام کند

حق شناس یادآور شد: این امکان هم هست که رقم پیشنهادی سازنده، تفاوت چندانی با رقم پایه نداشته و حول  همان متری ۲ میلیون و ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان از سوی سازنده به دستگاه‌های اجرایی حوزه طرح اقدام ملی مسکن پیشنهاد شود.

وی ادامه داد: در برخی استان‌ها می‌توانند بسته به شرایط آن استان، رقم پایه را تا ۱۰ درصد کمتر یا ۵ درصد بیشتر به مناقصه بگذارند اما قیمت واقعی آن رقمی است که سازنده‌ها بر اساس قیمت‌های روز، آنالیز خود را تحویل داده و به دستگاه مناقصه گزار، ارائه می‌دهند که معمولاً این رقم از رقم پایه بالاتر است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن تصریح کرد: بنابراین شاید برنده مناقصه، سازنده‌ای باشد که با متری ۳ میلیون ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان اجرای پروژه را پیشنهاد داده باشد ضمن اینکه در بخشنامه‌ای که وزارت راه و شهرسازی به دستگاه‌های مجری طرح اقدام ملی ابلاغ کرده، تعدیل قیمت‌ها هم ذکر شده است به این صورت که اگر قیمت‌ها در ۳ ماهه سوم سال نسبت به ۳ ماهه نخست سال افزایش داشت، باید به سازنده برگشت داده شود.

* مسکن ملی برای قشر ضعیف جامعه نیست

وی در خصوص اینکه آیا طرح اقدام ملی به دهک‌های پایین جامعه اختصاص دارد یا اقشار متوسط؟، تصریح کرد: همواره این موضوع از سوی وزارت راه و شهرسازی یادآوری شده که دولت در طرح اقدام ملی یا از طریق واگذاری ۹۹ ساله زمین یا فروش اقساطی ۱۰ ساله به متقاضیان کمک می‌کند اما در ساخت، قیمتی است که در واقعیت اتفاق می‌افتد و هیچ گونه کمک دولتی در اینکه قیمت تمام شده ساخت، متعادل شود، صورت نمی‌گیرد و متقاضی باید پرداخت کند.

حق شناس بیان کرد: هیچ تکلیفی بر عهده دستگاه‌های مجری طرح اقدام ملی نیست که اگر قیمت تمام شده ساخت واحد مسکن ملی، بالاتر از قیمت مورد انتظار شد، مابه التفاوت را به متقاضی کمک کند.

وی ادامه داد: مسکن ملی برای دهک‌های کم درآمد و پایین نیست و متولی مسکن دهک‌های ۱ تا ۳، نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد و سایر دستگاه هاست مثلاً حساب ۱۰۰ اما در برخی پروژه‌ها کمک می‌کند؛ اما در طرح اقدام ملی کمکی قرار نیست انجام شود و بر عهده خودِ متقاضی است.

نادر صولتی کارشناس حوزه مسکن در این رابطه به خبرنگار رادار اقتصاد گفت: وقتی مسکن مهر طراحی شد عملا نهضت ساخت مسکن برای تمام اقشار جامعه صورت گرفت و قرار نبود فقط مسکن به قشر خاصی تحویل داده شود.

*مسکن ملی حتی مُسکن درد مسکن هم نیست

این کارشناس مسکن ادامه داد: برای همین شیوه های مختلف ساخت از خانه های ویلایی تا برج های چند طبقه برنامه ریزی شد.

وی گفت: ساخت تعداد زیادی مسکن متناسب با تقاضا در دولت دهم  در دستور کار قرار گرفت که این مسئله منجر به کاهش قیمت مسکن در کشور شد.

صولتی ادامه داد: زمانی که موضوع مسکن ملی مطرح شده مشخص بود هدف گذاری برای ساخت مسکن قشر متوسط و مرفه است زیرا اعلام شد فقط می توانیم ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار واحد مسکونی آماده کنیم که عملا این رقم هیچ دردی را از قیمت مسکن نخواهد کاست.

این کارشناس مسکن ادامه داد: یکی از ایرادات اصلی طرح مسکن ملی، سود تسهیلات۱۸ درصدی است که می‌خواهند برای این مسکن از متقاضی دریافت کنند که این مقدار نه تنها برای خانوارهای کم درآمد مناسب نیست بلکه خانواده‌های متوسط هم به مشکل برخواهند خورد.

این کارشناس حوزه مسکن‌ اظهار کرد همانطور که پیشتر از سوی مسئلان وزارت راه اعلام شده بود  قرار بر این است واحدهای ساخته شد به قیمت بازار به متقاضیان اعطا شود که این مسئله می‌تواند برای خانواده‌های متقاضی  بسیار گران تمام شود و به همین دلیل است که این روزها با موج انصراف از دریافت مسکن ملی رو به رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه حتی با حجم ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیز نمی توان دوساله این واحد ها را تحویل متقاضی داد گفت:  برخی ها متوهمانه دنبال این هستند که این خانه ها را تا قبل از انتخابات نیز تحویل دهند که از محالات است.

این کارشناس ادامه داد: دولت اگر می خواست در خصوص مسکن کاری انجام دهد می بایست تعداد واحدها را بالا در نظر می گرفت حتی اگر زمان تحویل این واحدها به دولت سیزدهم نیز منتقل شود. زیرا با اینکار چرخ اقتصاد به حرکت در می آمد. بنابراین با روند فعلی و تعداد مسکن های وعده داده شده نمی توان انتظار داشت در قیمت مسکن تاثیری را شاهد باشیم مگر انکه دولت بعد تعداد واحد ها را بالا برد و به زمان تحویل نیز کار ی نداشته باشد هرچندکه زمان تحویل پروژه مشخص است و معمولا بیش از دو سال طول خواهد کشید اما قطعا کمتر از سه سال خواهد بود.

انتهای پیام/

۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 11158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha