چین برای توسعه تولید گاز شیل تلاش می‌کند

چین با کاهش محدودیتها برای شرکتهای خارجی و پشتیبانی از هزینه ها، درصدد جذب سرمایه گذاری در توسعه گاز شیل است تا تولید گاز طبیعی خود را همزمان با رشد تقاضای داخلی تقویت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، چین ذخایر گاز شیل دارد اما استخراج این منابع از نظر زمین شناسی چالش برانگیز است بنابراین معلوم نیست آیا مشوقهایی که این شرکت در نظر گرفته است شرکتهای نفتی بین المللی را جذب خواهد کرد یا خیر. استان گیژو اخیرا شش بلوک اکتشافی برای ذخایر گاز شیل را عرضه کرده اما پیشنهادها برای آنها بسیار کمتر از پیشنهادهای مطرح شده در یک مناقصه مشابه در این استان در سال ۲۰۱۷ بود.

چین سالهاست تلاش می کند توسعه و تولید گاز شیل را تشویق کند. این کشور با افزایش واردات گاز طبیعی و LNG برای تامین تقاضای رو به رشد مواجه است و تلاش می کند تولید داخلی را افزایش دهد که شامل مشوقهایی برای گاز شیل و تولید گاز متان از زغال سنگ است.

واردات چین در سال ۲۰۱۰ تنها ۱۵ درصد از تامین گاز طبیعی در این کشور به حساب می آمد اما تا سال ۲۰۱۸ سهم واردات در تامین داخلی گاز به ۴۵ درصد افزایش یافت. با رشد بالاتر مصرف از تولید داخلی گاز طبیعی، چین در سه سال گذشته تلاش کرده است تولید داخلی را افزایش دهد.

جدیدترین مشوقهای این کشور شامل افزایش دوره اکتشاف برای شرکتها از سه به پنج سال و اجازه به شرکتهای نفت و گاز خارجی برای فعالیت مستقیم در چین به شرط ثبت یک دفتر در این کشور است. بخش نفت و گاز چین اکنون رسما به روی مشارکت خارجی بدون الزام به تشکیل جوینت ونچر با شرکتهای چینی گشوده شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، غولهای انرژی چینی هم سرگرم کار برای توسعه منابع گاز شیل هستند. به عنوان مثال پتروچاینا سال گذشته اضافه شدن ۷۴۱ میلیارد متر مکعب به ذخایر گاز شیل خود در استان سیچوان و همچنین ذخایر ۳۵۸ میلیون تن در میدان گازی کینگ چنگ را اعلام کرد.

۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 11106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha