تسویه بدهی کارگزاری‌ها علت ریزش بورس/ باز هم عده ای هیجانی معامله می کنند

احمدزاده اصل، کارشناس بازار سرمایه دلیل ریزش جزئی شاخص کل را تسویه بدهی کارگزاری‌ها دانست و عنوان کرد: بازار روند مثبتی را به خود گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ دیروز در انتهای معاملات،  بازار با ریزش در بسیاری از سهم ها مواجه شد، علت آن را از کارشناس بورس جویا شدیم.  محمدعلی احمدزاده اصل، کارشناس بازار سرمایه در تشریح شرایط دیروز بورس گفت: آنچه در بازار وجود دارد مقداری التهاب است که آن هم به این دلیل است که برخی از کارگزاری‌ها اعتباراتشان محدود شده و چون پایان سال مالی آنها نیز است، کمی فشار آوردند تا این بدهی‌ها را تسویه کنند. به طور سیر تاریخی در اواخر آذر این شرایط داریم اما بازار روند مثبتی را در حال حاضر طی می‌کند و بازار امروز هم خوب شروع کرد اما فشار عرضه‌ها ناشی از این شرایط باعث افت شاخص در اواخر زمان معاملات شد.  

شرایط ریزش پایدار نخواهد بود

وی ادامه داد: این شرایط خیلی پایدار نخواهد بود و طبیعتا با توجه به ارزندگی برخی از سهم‌ها در بازار به خاطر افزایش قیمت‌های جهانی پیش آمده شرایط بازار در آخرین روزهای پاییز را می‌توان چنین تحلیل کرد که ورود نقدینگی به بازار را شاهد خواهیم بود. شاید کمی فراز و فرود در بازار دیده شود اما مثلا امروز بازار مثبت بود، و حجم خریدها قابل قبول بود و حجم معاملات بالای ۲۳ هزار میلیارد تومان بود که عدد بسیار قابل قبولی بود و از میانگین ماهانه بالاتر بود و شاخص هم رشد کرد.  

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: همانطور که طبیعی هم است امکان دارد  بازار یک افت و رشدی داشته باشد اما در پایان این هفته در واقع بازار آماده خواهد شد برای سه ماهه پایانی سال تا به سمت متعادل مثبت حرکت کند و ما رونق نسبی بازار را شاهد باشیم.  

احمدزاده اصل افزود: یکی از متغیرهایی که روی روند بازار سرمایه اثرگذار بود همین افزایش قیمت کامودیتی‌ها و نفت بوده است که باعث شد تا فضا به سمت بازار سرمایه برگردد و هدایت سرمایه ها با وجود شرایط با ثبات بهتر شاهد خواهیم بود. ما برای سه ماهه آخر سال با تحلیل بهتری رو برایش ارائه می دهیم تا رونق  در بازار ایجاد شود.  

وی گفت: مردم یک مقدار با احتیاط عمل می‌کنند ولی به نظر من دوباره هیجانات کاذب در برخی از سهم ها وجود دارد و باز هم  شاهدیم برخی همان عملکرد سابق را دارند و بر روی سهام  کوچک سوار شدند  تا ارزش از دست رفته خود را بازگردانند و من این رفتار را به مصلحت بازار نمی دانم و انتظار دارم نهاد ناظر اقدام جدی در این رابطه انجام دهد. ما شاهد بودیم که همین عملکردها اثرات ویران گری را بر بازار داشت و حدود ۷۰ درصد از ارزش سهم هایشان را از دست دادند در حالی که سهم های بزرگ بیش از ۲۰ درصد به طور میانگین افت دارند و آن زمان شاید هم نهایتا تا ۳۰ درصد این اتفاق می افتاد. مردم اگر هجوم بیاورند باز دوباره این اتفاق خواهد افتاد.  

بازارگردانی دیر آغاز شد

این کارشناس با اشاره به اینکه ابزارهایی نظیر بازارگردانی که سازمان بورس و اوراق بهادار وارد کرده از پیش آمدن چنین شرایطی جلوگیری می‌کند و شاهد آن گذشته ویرانگر نبوده‌ایم، تصریح کرد: گروه‌های بزرگ مثل نفت، فلزات اساسی و امثال این‌ها در حال اصلاح هستند و آینده خوبی را خواهند داشت و مردم باید با تحلیل وارد این سهم‌ها باشد. سهم‌های بزرگ و پرپتانسیل امکان ورود سرمایه‌های مردم را  به شرط استفاده از نظرات کارشناسان دارند.

احمدزاده اصل در پایان گفت: شرایط گذشته بازار هشدار خودش را داده و بازار نباید به آن وضعیت برگردد. از نظر تحلیل شرکت‌ها و سهم‌هایی که بنیه صادراتی دارند و حجم معالمات بالایی دارد و مردم و سهامداران نباید به دنبال جوسازی‌ها بروند و سیاست‌گذاران در بازار هم باید با اعتماد آفرینی باعث رشد بازار و ورود نقدینگی بشوند. بازار ما امکان رشد دارد و بازار ارزنده‌ای است.

۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 11101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha