درخواست از صنایع تبدیلی برای کمک به بادنجان‌کاران/ مسئولان نگران آینده تولید باشند

چند روزی است مشکلات بازار و قیمت بادنجان تبدیل به بحران برای کشاورزان جنوب کشور شده است تا جایی که محصول خود را دور ریخته یا خوراک شتران می‌کنند. تشکل‌های حوزه تولید که حالا از دستگاه ذی‌ربط ناامید شده‌اند از صنایع تبدیلی درخواست کرده‌اند تا به کمک کشاورزان جنوب بیایند و محصول مانده بر روی دست‌شان را خریداری کنند تا به گفته آن‌ها؛ از "حیف و میل شدن بیشتر این برکت الهی" جلوگیری شود.

به گزارش گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،جمعی از کشاورزان زیان دیده جنوب کشور در اعتراض به قیمت پایین خرید بادمجان از کشاورزان، کاشت خود را در خیابان‌های شهر خالی کردند. برخی دیگر از کشاورزان راهی نمی‌بینند جز اینکه دسترنج خود را خوراک دام‌ها کنند.

اولین بار نیست که مشکلات این چنینی برای محصولات کشاورزی پیش می‌آید و هر ساله شاید تولید بیش از نیاز یک محصول و دور ریز آن هستیم. کارشناسان دلیل این مشکلات را نبود آمار و بی‌برنامگی دستگاه مسئول تولید و بازار می‌دانند.

بی‌برنامگی در تولید محصولات کشاورزی تنها زیان کشاورزان را به دنبال ندارد و نتیجه آن از دست رفتن مانع تولید ارزشمندی مانند آب و خاک کشور است که جایگزینی آن نه غیرممکن بلکه بسیار سخت است.

 محسن نقاشی، دبیر اجرایی فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران در اینباره اظهار کرد: نبود آمار و به تبع آن برنامه درست و دقیق موجب شده ما هر فصل تولید با مشکلات از این دست روبه‌رو شویم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی درست تولید می‌تواند علاوه بر جلوگیری از زیان کشاورزان تنظیم بازار را نیز رقم بزند اما این مهم به دلیل نبود آمار دقیق هیچگاه محقق نشده است.

نقاشی از هماهنگی این فدارسیون با نظام صنفی کشاورزی برای تهیه آمار جامع و دقیق تولید در بخش کشاورزی و صنایع غذایی خبر داد.

وی گفت: ما تصمیم گرفتیم وظیفه‌ای که بر عهده دولت است را با هزینه بخش خصوصی انجام دهیم تا شاید به مشکلات کشاورزان و آسیب به آن‌ها پایان دهیم.

نقاشی یادآور شد: تولید بیش از نیاز نه تنها زیان کشاورزان را به همراه دارد بلکه منابع تولید ما یعنی آب و خاک را نیز نابود می‌کند که جایگزینی آن‌ها بسیار دشوار است.

دبیر اجرایی فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران از برنامه این فدراسیون برای کمک به بادنجان کاران جنوب خبر داد.

 وی اظهار کرد: ما به دنبال پیوند کشاورزان و صنایع غذایی هستیم و در همین راستا از تولیدکنندگان و مدیران عامل شرکت‌های صنایع غذایی دعوت کرده‌ایم تا برای حل مشکلات کشاورزان اقدام به خرید بادنجان کنند.

نقاشی ادامه داد: در درخواست ما آمده است؛ متاسفانه چند هفته گذشته شاهد برداشت بادنجان بدون مشتری در بندرعباس هستیم، لذا بدینوسیله به اطلاع تولیدکنندگان می‌رساند به منظور جلوگیری از "حیف و میل شدن بیشتر این برکت الهی "، هر چه سریع‌تر به منظور خرید تماس حاصل فرمایند.

وی تصریح کرد: قیمت بادنجان برای صنایع تبدلی در بندر عباس کیلویی 100 تومان محاسبه می‌شود و کرایه بعهده خریدار است.

نقاشی با تاکید بر اینکه این درخواست راه حل موقعی برای حل مشکل است، افزود: راه حل قطعی این مشکل "کشاورزی قراردادی" است یعنی کشاورز زمانی اقدام به تولید محصول کند که قبل از آن قرار داد تولید با مشتری را بسته باشد.

انتهای پیام/

۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 11080
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha