التهاب بازار کره پس از حذف سوبسید دولت/خداحافظی با کره ارزان

بازار کره متلاطم شده و رسانه‌ها از سهمیه‌ بندی شدن کره خبر می‌دهند ولی مسئولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای این خبر را تکذیب می‌کنند؛ ظاهرا دولت در تصمیمی شبانه، ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کره را حذف کرد که با این شرایط کره ۱۰۰ گرمی وارداتی با ارز آزاد، ۲۰ هزار تومان قیمت خواهد می‌خورد.

 گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازار کره متلاطم شده است. رسانه‌ها از سهمیه‌ بندی شدن کره خبر می‌دهند اما مسئولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای این خبر را تکذیب می‌کنند. با وجود آنکه سهمیه‌بندی کره تکذیب شد اما قیمت بالای آن و گرانی‌ آن گویا کاملا درست بود. باز هم دولت در تصمیمی شبانه، ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کره را برمی‌دارد و به دنبال این تصمیم، ۱۵ هزار تن کره در انبارهای گمرک باقی می‌ماند. زیرا کره ۱۰۰ گرمی وارداتی با ارز آزاد، ۲۰ هزار تومان قیمت می‌خورد و دیگر بازارپسندی سابق را ندارد.

از سوی دیگر، مسئولان زمینه تولید کره در داخل را فراهم می‌کنند اما از آنجایی که کره داخلی گران‌تر از کره‌ وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تمام می‌شود، هیچ برنامه‌ای نمی‌ریزند تا قیمت کره به صورت پلکانی در بازار افزایش یابد. بنابراین مصرف کننده به یکباره با دو برابر شدن قیمت کره مواجه شده و بازار متلاطم می‌شود. حالا دست‌اندرکاران صنعت لبنیات خبر می‌دهند که کره داخلی به حد کافی دارند اما از آنجا که قیمت این کره حدود ۹ هزار تومان و دو برابر قیمت قبلی است (که البته به تصویب ستاد تنظیم بازار هم رسیده است) باید منتظر ابلاغ قیمت‌ها باشیم تا عرضه کره به صورت نامحدود به بازار آغاز شود. به این ترتیب حتی با افزایش عرضه کره هم قیمت‌ها پایین نخواهد آمد و از این پس مصرف کننده باید به دو برابر شدن قیمت کره عادت کند.

قیمت کره به یکباره در بازار افزایش یافته است. افزایش قیمتی که بدون پیش زمینه ذهنی برای مصرف کنندگان بود و برای همین بیشتر به التهاب بازار دامن زد. همان روزهای ابتدایی که قیمت کره دوبرابر شده بود، خیلی‌ها فکر کردند کره نایاب شده است. اخبار غیر رسمی از توقف واردات کره خبر می‌داد. شایعاتی درباره نایاب شدن کره، عرضه کره به صورت سهمیه‌بندی و غیره هم به گوش می‌رسید تا اینکه مسئولان صنعت لبنیات اعلام کردند علت عدم واردات کره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نبود صرفه اقتصادی برای واردات است. مسئولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم سهمیه‌بندی کره در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تکذیب کردند. منصور عالی پور نایب رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه هر مشتری به هر مقداری که کره بخواهد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود است، دلیل کم شدن کره در بازار را تمام شدن مجوز واردات اعلام می‌کند. او می‌گوید: این مجوز مجدداً تمدید شده و در حال حاضر هیچ مشکلی در توزیع و فروش کره نداریم.

*تغییر رویکرد دولت درباره کره

ماجرای افزایش قیمت کره چه بود و چرا کره در بازار کمیاب شد؟ علی شریعتی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت وگو با رادار اقتصاد عنوان می‌کند: به هر حال در واکاوی این قضیه به واقعیت‌هایی می‌رسیم. یکی اینکه کره به دلیل بحث‌های سیاست‌های ارزی دولت که در ۴۰ سال اخیر قیمت آن به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شده بود، وارداتی بود. مثل خیلی ازکشورها کره را وارد می‌کردیم.

او ادامه می‌دهد: نژاد گاوی که در ایران غالب گاو شیری است، هلشتاین است که چربی آن حدود سه تا ۳.۲ درصد است. از این چربی هم ماست پرچرب، دوغ پرچرب و پنیر که تولید آنها هم نیاز به چربی دارد، تولید می‌شد و یا چربی حاصل شده از هشت میلیون لیتر-تن شیر تولیدی کشور، مصرف تازه خوری داشت.

به گفته شریعتی سالانه به‌طور میانگین بالای ۷۰ درصد کره ایران به صورت وارداتی بوده است. ولی وزارت جهاد کشاورزی برای فراهم کردن زمینه تولید کره نژادهایی را از کشورهای اروپای شرقی و آمریکا برای تولید شیر پرچرب و اصلاح نژاد دام‌های ایران به کشور وارد کرده است.

او اضافه می‌کند: اما تولید شیرپرچرب در ایران یک بازه موثره پنج تا ۶ ساله دارد تا بتوانند این محصول را جایگزین کنند.

*حذف ارز ۴۲۰۰ برای کره

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می‌گوید: دولت برای اینکه جلوی تکانه‌های ارزی را بگیرد، برخی از کالاها را مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد. کره هم با این ارز وارد می‌شد و تا وقتی به آن ارز یارانه‌ای تعلق می‌گرفت، نوسانات بازار ارز محسوس نبود. نکته از اینجاست که بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجودی بازار تمام شد.

او ادامه می‌دهد: امروز اگر کره را بخواهند با دلار آزاد وارد کرده و بفروشند، قمیت مصرف کننده کمتر از ۲۰ هزار تومان نخواهد داشت. در حالی که پیش از این محصول به قیمت ۴۲۰۰ تومانی به فروش می‌رسید.

شریعتی تاکید می‌کند: در چنین شرایطی آستانه کشش بازار مطرح است. وقتی کره ۱۰۰ گرمی ۲۰ هزار تومان قیمت بخورد، به صورت نزولی از سبد مردم حذف می‌شود و دیگر مصرف نمی‌شود.

او اگرچه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای هر کالایی از جمله کره موافق است اما یادآور می‌شود که دولت باید به برخی نکات ظریف قبل از اجرای تصمیماتش فکر می‌کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیان می‌کند: خیلی از شرکت‌ها در گمرک کره دارند اما چون نمی‌صرفد آن را از گمرک ترخیص نمی‌کنند. زیرا یک کره ۱۰۰ گرمی با ارز آزاد با جهش چند صد درصدی مواجه می‌شود و این برای مردم مقرون به صرفه نیست.

او ادامه می‌دهد: دولت شبانه ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد. دو سه شرکت معروف حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار تن کره در گمرک دارند که موقعی که به ایران رسید، به آنها ارز ارزان تعلق نگرفت و اجازه ترخیص ندادند. با ارز آزاد هم برای آنها نمی‌صرفد که این محصور را ترخیص کنند.

این فعال بخش بازرگانی اضافه می‌کند: وقتی از سال گذشته این ارز حذف شد، وضعیت امروز قابل پیش‌بینی بوده است. منصفانه‌ترین حالت این است که تمام وارد کنندگان کل محصول وارداتی با ارز ۴۲۰۰ را با همان قیمت بفروشند، بعد وارد فاز فروش کره با ارز آزاد می‌شدیم، بنابراین باید فعالیت برای تولید کره ملی از چند ماه قبل آغاز می‌شد تا تکانه در بازار ایجاد نشود و عده‌ای خبرسازی نکنند.

او تاکید می‌کند: باید تولید کره توسط بخش خصوصی و دولت انجام می‌شد. حداقلش این است که دوره گذار از فروش کره وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تا ارز آزاد به صورت پلکانی باید طی می‌شد که جلوی این موج را بگیرد.

به گفته شریعتی هر کیلوگرم کره داخل ۸۹ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت دارد که یک کره ۱۰۰ گرمی که پیش از این ۴۵۰۰ تومان قیمت داشت، حدود هشت هزار و ۹۰۰ تومان قیمت می‌خورد.

*ذخایر کره وارداتی انبارها رو به پایان است

رضا باکری دبیر انجمن فرآورده‌های لبنی نیز درباره دلیل افزایش قیمت کره در بازار و وضعیت تولید آن به رادار اقتصاد می‌گوید: تاکنون کره‌هایی که در سال ۹۷ وزارت جهاد کشاورزی در بهمن و اسفند تامین ارز کرده بود، به بازار عرضه می‌شد.

او ادامه می‌دهد: آن موقع تخصیص ارز در اختیار وزارت جهاد بود. در سال ۹۸ و شش ماهه ۹۹ کره‌های وارداتی مصرف شده و به بازار عرضه شده است. این کره‌ها با قیمتی که برای کره ۱۰۰ گرمی تعیین شده بود (یعنی ۴۵۰۰ تومان) به بازار عرضه شد ولی در حال حاضر موجودی کره‌هایی که وارد کشور شد، تمام شده است.

به گفته باکری شاید تا هفته آینده چند کارخانه موجودی ته انبارشان از کره وارداتی را به بازار عرضه کنند.

*منتظر تصویب قیمت‌ها توسط ستاد تنظیم بازار

دبیر انجمن فرآورده‌های لبنی می‌گوید: کمبودی از نظر تامین کرده در بازار وجود ندارد. کره فراوان است. قریب به ۲۰ هزار تن به اندازه مصرف ۶ ماه آینده کشور کره در کرخانه‌ها وجود دارد. کارخانه‌ها کره تولید کرده‌اند و منتظر تصویب و ارائه قیمت از طرف ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت هستیم.

او می‌گوید: ستاد تنظیم بازار کره تولید داخل را قیمت‌گذاری نکرده است. جلسات بررسی قیمت حدود دو تا سه ماه گذشته انجام شده است و ظرف روزهای آینده، ابلاغ قیمت‌ها انجام می‎‌شود. قیمت‌ها ابلاغ شود، تمام شرکت‌ها به میزان فراوان عرضه خواهند کرد.

*افزایش قیمت ناشی از تولید کره داخلی

باکری یادآور می‌شود: بهای تمام شده کره تولیدی که از چربی شیر داخل کشور تولید شده است، متفاوت است. قیمت تمام شده کره‌های تولید داخل حدود هشت هزار تومان هست. این محصول در حال عرضه به بازار است.

او بیان می‌کند: این افزایش قیمت ناشی از تولید کره داخلی است. قیمت تمام شده این کره بیش از محصول وارداتی است که با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور می‌شد.

سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی هیات مدیره انجمن لبنیات نیز در گفتگو با رادار اقتصاد درباره وضعیت ذخایر کره ارزان عنوان می‌کند: سهمیه‌بندی کره صحت ندارد. یکی از شرکت‌هایی که کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده است، توزیع کره ارزان را تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داد.

او می‌گوید: این شرکت محصول خود را با همان قیمت قبلی توزیع می‌کند. بعد از آن کره ایرانی در بازار توزیع خواهد شد.

انتهای پیام/

۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
کد خبر: 1101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha