زندگی عجیب دختری که جاسوس خطرناک سازمان سیا شد/ از درگیری با بن‌لادن تا فعالیت علیه چین

تریسی والدر به طور اتفاقی رزومه خود را به سازمان سیا فرستاد و با پذیرفته شدن در این سازمان تبدیل به یکی از خطرناک‌ترین جاسوس‌های تاریخ آمریکا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، داستان زندگی تریسی والدر (Tracy Walder) بسیار جالب و عجیب است. والدر دختری بود با احساس بسیار زنانه و بلکه دخترانه که تا سن ۲۱ سالگی تنها در انجمن‌های بانوان، کلوب‌های دخترانه و البته دانشگاه کالیفورنیای جنوبی فعالیت می‌کرد.

او قرار بود معلم تاریخ شود و یک زندگی معمولی داشته باشد، اما در ۲۱ سالگی اتفاقی برایش افتاد که مسیر زندگی و سرنوشت او را به کل تغییر داد. تریسی والدر به طور کاملا اتفاقی و از سر تفنن رزومه خود را برای سازمان سیا فرستاد و با پذیرفته شدن در این سازمان تبدیل به یکی از بزرگترین و خطرناک‌ترین جاسوس‌های تاریخ آمریکا شد.

تجربه در سازمان سیا، دختری که به دنبال بن‌لادن بود

تریسی والدر با ورود به سازمان سیا تجربه‌های عجیبی را پشت سر گذاشت. تجربه‌هایی که شاید برخی تا ۸۰ یا ۹۰ سالگی نیز آن‌ها را نداشته باشند.

والدر به محض ورود به سازمان سیا وارد ستاد عملیاتی شد. او به عنوان محقق در گروه بررسی القاعده مشغول به کار شد. او پس از چند سال آموزش دقیق ترفیع گرفت. حالا تریسی مامور ارشد سیا در بخش القاعده بود. ماموریت او و تیمش پیدا کردن رابطه بین فعالیت‌های القاعده و صدام حسین و رژیم بعث و نیز پیدا کردن اسامه بن‌لادن بود.

والدر به حسب وظیفه جدیدش شروع به مسافرت کرد. از اروپا به آفریقا، از آفریقا به خاورمیانه و از خاورمیانه به آمریکا. دختر جوان آمریکایی حالا تمام عمرش را در سفر می‌گذراند. او به خطرناک‌ترین مناطق پای می‌گذاشت تا بتواند ماموریتش را انجام دهد. از موصل و قلب القاعده تا بیابان‌های شمال آفریقا.

والدر در این مدت فعالیت‌های جاسوسی بسیاری کرد. او حتی وارد گروه اجرایی سیا شد و مدتی با تروریست‌ها همکاری کرد.

با این حال دو حادثه باعث شد او سرانجام از سیا بیرون بیاید. اولین حادثه این بود که او نتوانسته بود ارتباط منطقی بین صدام و القاعده پیدا کند و مدیران ارشد سیا تاکید داشتند که او هر طور شده باید این دو را به هم ربط دهد. والدر معنای این همه اصرار را نمی‌فهمید، از این جهت به فعالیت سیا مشکوک شد و فلسفه این سازمان را اجرای نوعی بازی سیاسی دانست. اتفاق دوم، اما نگاه جنسیتی و ضد زن نسبت به او بود.

طبق گفته او یک مقام آفریقایی دائما او را "باربی" می‌نامیده و این او را سخت می‌رنجاند. والدر واقعا از سفرهای طولانی و سخت خسته شده و نگاه‌های جنسیتی نیز او را می‌رنجاند. در نهایت سرانجام تصمیم گرفت از سیا بیرون بیاید.

زندگی عجیب دختری که جاسوس خطرناک سازمان سیا شد/ از درگیری با بن‌لادن تا فعالیت علیه چین

فعالیت در FBI و جاسوسی علیه چین

با خروج از سازمان سیا، والدر در می‌سال ۲۰۰۴ وارد FBI شد و حدود یک سال نیز به عنوان جاسوس برای این سازمان کار کرد. مهم‌ترین فعالیت او در FBI کشف ارتباط بین "شی مک" (Chi Mak) تاجر دورگه و سازمان اطلاعات چین بود. با اینکه پروژه شی مک برای او موفقیت بزرگی محسوب می‌شد، اما او بعد از مدت کوتاهی از FBI نیز بیرون آمد. والدر توهین‌های جنسیتی مختلف را علت این تصمیم خود می‌داند. او معتقد است تبعیض جنسیتی در FBI به مراتب بیشتر از سیا است و به همین دلیل، کار کردن در این سازمان برایش توهین آمیز بوده است.

جاسوسی که معلم تاریخ شد

تریسی والدر بعد از خروج از FBI جاسوسی را رها کرد و وارد حوزه تدریس شد. او به آنچه در کودکی آرزویش را داشت رسید. والدر معلم تاریخ شد و تا سال ۲۰۲۰ به عنوان استاد این رشته در مدرسه "هوکدی" در "دالاس" مشغول فعالیت شد.

والدر در تمام این مدت در انجمن‌های حمایت از زنان نیز مشغول به فعالیت بوده و هدفش نیز رفع تبعیض بین زنان و مردان بوده است.

والدر همچنین اکنون ازدواج کرده و صاحب یک فرزند است.

شهرت با کتاب جاسوس غیرمنتظره

آنچه باعث شهرت و ثروت تریسی والدر شد نه فعالیتش در سازمان‌های جاسوسی بلکه کتابی بود که از سرنوشت و فعالیتش به چاپ رسید. کتاب "جاسوس غیرمنتظره، از سیا تا اف بی آی" (The Unexpected Spy: From the CIA to the FBI) کتاب زندگی نامه او است که در سال ۲۰۱۹ چاپ شد و تا کنون بارها تجدید چاپ شده است.

۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 10963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha