اعلان قرمز پلیس اینترپل نشانه چیست؟

اعلان قرمز پلیس اینترپل یکی از مهمترین اعلان هاست که به نوعی جنبه حکم جلب و یا حکم تحت پیگرد بین‌المللی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  رکنا، اعلان قرمز پلیس اینترپل یکی از پایه‌های اصلی استرداد است، در صورت فرار مجرمی به خارج از کشور، بلافاصله این موضوع به پلیس اینترپل کشورهای دیگر از طریق یکی از اعلان‌ها، اعلام می‌شود.

اعلان قرمز، حکم جلب و یا حکم تحت پیگرد بین المللی

اعلان قرمز یکی از مهمترین اعلان هاست که به نوعی جنبه حکم جلب و یا حکم تحت پیگرد بین‌المللی دارد؛ افرادی که مرتکب جرم می شوند برای فرار از اجرای عدالت به کشورهای دیگر فرار می‌کنند که برای ردیابی، شناسایی و بازگرداندن آنها به کشور، مراجع قضایی از طریق پلیس بین الملل با صدور اعلان قرمز اینترپل ، این مجرمان را تحت پیگرد بین‌المللی قرار می دهد.

 اعلان قرمز به معنی استرداد نیست و صرفاً حکم جلب است مانند در خواست کشورها و صدور اعلان، از مراحل استرداد به شمار می‌آید؛ البته درخواست برای صدور این اعلان نیز باید مطابق اساسنامه، آئین نامه اجرایی سازمان اینترپل باشد.

پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی ایران مسئولیت حوزه بین‌الملل در ماموریت‌های نیرو را برعهده دارد به گونه‌ای که موضوعات متنوع در حوزه سازمانی که بخشی از آن به مسائل برون مرزی مرتبط می‌شود را بر اساس ماموریت هایش، پیگیری می‌کند و مبارزه با جرایم سازمان یافته و مجرمان در سطح منطقه‌ای و برون مرزی، موضوعات انتظامی- پلیسی، تعاملات و همکاری‌های پلیسی با حوزه‌های مختلف، مدیریت و سیاست گذاری در حوزه بین الملل از وظایف این پلیس به شمار می‌آید.

سازمان اینترپل در سال 1923 با حضور هشت کشور دنیا تاسیس شد که اکنون تعداد اعضای آن به 190 کشور رسیده است و در سال 1938، ایران به اینترپل که سازمانی مستقل است، پیوست و دبیرخانه اینترپل در "لیون" فرانسه واقع شده و این سازمان در هر کشور دارای دفتر ملی - مرکزی است.

اینترپل یک سازمان پلیسی- انتظامی در سطح کشورهای جهان است که براساس معاهدات، قراردادها، مصوبات و مقرراتی که به تصویب کشورها رسیده، تقریباً فعالیت خود را در امر مبارزه با جرائم و مجرمان متمرکز کرده است.

پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی علاوه بر ماموریت‌های ذاتی خود با انواع جرائم سازمان یافته نظیر تروریسم، قاچاق موادمخدر، انسان، اشیای عتیقه و نیز دیگر موضوعات مرتبط با این جرائم، مبارزه می کند.

 بانک‌های اطلاعاتی سازمان به گونه‌ای است که پلیس کشورهای عضو به صورت آنلاین و 24 ساعته می‌توانند علاوه بر دسترسی سریع و آسان، اطلاعات مرتبط با جرایم و مجرمان، سطح اجرای عملیات‌های پلیسی و اطلاعات عمومی که جنبه آموزشی دارد را با یکدیگر تبادل کنند.

اعلان قرمز موضوع خاص دارد

اعلان‌های بین المللی به عنوان یکی از ابزارهای پیش‌بینی شده برای مبارزه با جرائم است و اعلان‌های بین‌المللی هرکدام بنا به موضوعی خاص با رنگ‌های قرمز، آبی، سبز، زرد، مشکی ، بنفش و نارنجی منتشر می‌شوند.

اعلان سبز، اعلان هشدار

اعلان سبز که به اعلان هشدار معروف است توسط کشورهای عضو اینترپل و برای اطلاع دیگر کشورها از سابقه و وضعیت مجرمان بالقوه صادر و کشورها با صدور این اعلان و هشدار به آنها، اطلاعاتی در خصوص نوع و شگرد ارتکاب جرم را در اختیار پلیس کشورهای دیگر قرار می دهند لذا مبنای صدور اعلان سبز، هشدار به پلیس کشورها و امکان بالقوه ارتکاب جرم از سوی مجرمان مزبور است.

اعلان آبی، استعلام و یا جمع آوری اطلاعات

در صورتی که کشوری بخواهد اطلاعاتی در خصوص فردی به دست آورد با صدور این اعلان از کشورهای عضو و دبیرخانه کل در خواست می‌کند تا هرگونه اطلاعاتی که در اختیار دارند را ارسال کنند؛ اعلان آبی به معنای تحت پیگرد بودن و یا زندانی بودن فرد نیست، بلکه کشورها با جمع آوری اطلاعات قصد دارند ضمن ارزیابی کامل فرد مورد نظر، امکان ارتکاب جرم توسط وی را پیش بینی و در نهایت پیشگیری یا اطلاعات موجود خود را در رابطه با یک متهم تکمیل نمایند.

اعلان مشکی، اجساد مجهول الهویه

اعلان مشکی متعلق به اجساد مجهول‌الهویه و شناسایی نشده است و این اعلان برای افراد فوت شده ای که هویت آنها شناسایی نشده است، صادر می شود؛ معمولاً این افراد علاوه بر نداشتن مدارک قانونی هنگام عبور غیرمجاز و یا تردد غیرقانونی، فوت و یا کشته شده اند که بنا به دلایلی شناسایی اجساد و هویت آنها مشکل است.

 پس از صدور اعلان مشکی، عکس جنازه، اثر انگشت و دیگر مشخصات وی به تمام کشورها ارسال می‌شود، لذا شناسایی اجساد مجهول الهویه براساس لیست افراد گمشده و یا بانک های اطلاعاتی موجود در پلیس کشورهای عضو اینترپل صورت می پذیرد.

اعلان زرد، گمشدگان بین المللی

اعلان زرد برای افرادی صادر می‌شود که بنا به دلایلی پس از خروج از کشور، ارتباط وی با خانواده و یا کشورش قطع شده و هیچ گونه اثری از آنها نیست، لذا مشخصات دقیق و عکس گمشدگان توسط اینترپل کشور عضو به دبیرخانه کل ارسال و بلافاصله اعلان زرد صادر می‌شود.

اعلان بنفش، شگردهای مجرمان

 برای شگرد و شیوه جدید مجرمان، "اعلان بنفش" صادر می شود. به این صورت که پلیس در مبادی ورود و خروج کشورها و یا در عملیات های پلیسی به شیوه و شگرد جدید مجرمان دست پیدا می‌کنند، لذا شگرد مزبور توسط پلیس کشور عضو به دبیرخانه اینترپل اطلاع داده شده که بلافاصله برای آگاهی پلیس دیگر کشورهای عضو اعلان بنفش صادر می شود.

اعلان نارنجی، هشدار در خصوص تهدید سلاح های خطرناک

اعلان نارنجی برای هشدار به پلیس، موسسات امنیتی و دیگر سازمان های بین‌المللی در خصوص تهدیدهای ممکن با سلاح‌های مخفی، بمب‌های دست‌ساز، دیگر مواد خطر زا و نیز زندانیان فراری است.

اعلان ویژه شورای امنیت سازمان ملل "UN"

اعلان "UN" بنا به درخواست شورای امنیت سازمان ملل به منظور مسدود کردن دارایی ها، ممنوعیت سفر و سایر تحریم‌های دیگر که برای اشرار و تروریست‌ها و افراد مرتبط با القاعده، طالبان و گروه های وابسته به آنها صادر می‌شود.

بخشنامه‌های بین‌المللی در مورد اشیاء و اموال فرهنگی مسروقه

همچنین سازمان اینترپل برای میراث فرهنگی مسروقه کشورها، نظیر اشیای عتیقه، تابلوهای با ارزش نقاشی و.... بخشنامه بین‌المللی در این زمینه صادر و بنا به درخواست کشورهای عضو توسط دبیرخانه مرکزی این سازمان انتشار می یابد.

طبق پروسه‌ای که در پلیس بین‌الملل ناجا وجود دارد، پس از دریافت هریک از اعلان‌ها با هدف اطلاع‌رسانی و تبادل تجربیات، بلافاصله اعلان مزبور به رده‌های مرتبط در نیروی انتظامی خصوصاً پلیس‌های تخصصی، قوه قضائیه و نیز سازمان‌های مربوطه اعلام می‌شود.

بخشی از اعلان‌ها جنبه اجرایی دارد به عنوان مثال در صورت سرقت اموال فرهنگی نظیر اشیا عتیقه از موزه ملی و یا موزه‌های شخصی بلافاصله مشخصات اموال مسروقه از طریق پلیس بین‌الملل ناجا به دبیرخانه اینترپل اعلام می شود؛ همچنین در صورت اعلام پلیس کشورهای دیگر مبنی بر سرقت اموال تاریخی، ما نیز این موضوع را بلافاصله به پلیس های تخصصی و سازمان‌های مربوطه اعلام می‌کنیم.

 اتباع بیگانه که به علت ارتکاب جرم در ایران دستگیر می‌شوند مطابق مقررات و قوانین کشور، در سیستم قضایی پرونده آنها رسیدگی و احکام صادر می‌شود و در هر صورت محکومیت مورد تایید دادگاه، به اجرا درمی‌آید و اتباع ایرانی و خارجی که پس از ارتکاب جرم، متواری شده‌اند، تحت تعقیب دادگاه قرار می گیرند و بنا به در خواست محاکم قضایی، پلیس بین‌الملل ناجا، از طریق بخشنامه‌های بین‌المللی، اعلان تحت تعقیب را به پلیس کشورهای عضو سازمان اینترپل اعلام می کند.

اعلان قرمز، یکی از پایه‌های اصلی استرداد

اعلان قرمز ، یکی از پایه‌های اصلی استرداد است و در صورت فرار مجرمی به خارج از کشور، بلافاصله این موضوع به پلیس اینترپل کشورهای دیگر از طریق یکی از اعلان‌ها، اعلام می‌شود، پس از دستگیری متهمان در دیگر کشورها، بلافاصله مدارک استرداد با هماهنگی قوه قضائیه و وزارت خارجه تهیه و از طریق مجاری دیپلماتیک و همچنین پلیس بین الملل به کشور مزبور ارسال می‌شود؛ کشور مقابل نیز براساس مدارک مورد نظر، متهم فراری را به کشورش بازمی‌گرداند

۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 10944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha