اعتراضات در سلیمانیه و واکنش «مصطفی الکاظمی»

منابع عراقی به آخرین تحولات و اعتراضاتی که درمناطقی از اقلیم کردستان عراق جریان دارد و اظهارنظرهایی که در این باره شده است، اشاره کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، سایت عراقی «بغداد الیوم» به آخرین تحولات و اعتراضات در سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق پرداخت و از زخمی شدن شماری از تظاهرات‌کنندگان در این استان خبر داد.

خبرنگار بغداد الیوم گزارش داد: در «حلبچه» و «قلعه دزه» و «رانیا» تظاهراتی برگزار شده است که شماری از معترضان در سلیمانیه پس از اینکه نیروهای امنیتی اقلیم از گلوله علیه آنها در مقابل ساختمان استانداری در مرکز شهر، استفاده کردند، زخمی شده‌اند.

این رسانه عراقی از قطع برق در منطقه «سید صادق» در سلیمانیه و عدم فعالت دستگاه‌های دولتی و محلی در این منطقه به علت ادامه اعتراضات خبر داد.

همزمان منابع عراقی از بازداشت دو پرسنل شبکه «العراقیه» در سلیمانیه به علت پوشش اعتراضات در این استان خبر دادند و اعلام کردند که «امین احمد» و «سیروان برزان» بازداشت شده‌اند.

به گزارش منابع عراقی؛ در «رانیه» و «سلیمانیه» معترضان به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی را علیه حاکمیت کنونی اقلیم سر داده و خواستار پایان دادن به شیوه کنونی حکمرانی در اقلیم و پرداخت حقوق ماهیانه به قشر حقوق بگیر و بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی شهروندان شدند.

طبق اخبار منتشر شده نیروهای امنیتی در سلیمانیه از گاز اشک آور علیه معترضین استفاده کرده‌اند.

واکنش نخست وزیر عراق به اعتراضات در سلیمانیه

از سوی دیگر، مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق در واکنش به تظاهرات و ناآرامی‌های اخیر در شهرهای استان سلیمانیه، پیامی را در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی تویتر، منتشر کرد.

وی در این پیام که به زبان های کردی، عربی و انگلیسی منتشر شده، بیان کرد: عمیقا با درد و رنج مردم خودمان در اقلیم و به ویژه در شهر سلیمانیه احساس همبستگی می کنم ، خشم آنان موجه هست، زیرا محصول سال های بسیار و دهه های پیشین است.

نخست وزیر عراق تاکید کرده که به صورت جدی برای تامین حقوق مردم در همه شهرهای عراق تلاش می کند.

این در حالی است که «علی محمد صالح» نماینده جنبش تغییر در پارلمان کردستان عراق به عنوان سخنگوی 29 نفر از نمایندگان پارلمان که گروه نمایندگان معترض را تشکیل داده اند، اعلام کرد که اقلیم در شرایط خطرناکی قرار دارد و دولت و احزاب سیاسی به شهروندان اهمیتی نمی‌دهند و این نمایندگان خواستار برگزار فوری نشست پارلمان برای بررسی این شرایط و یافتن راه حل شده‌اند، اما پاسخی دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: این نمایندگان هشدار می‌دهند که اقلیم در آستانه ورود و گرفتار شدن به درگیری‌های داخلی و افزایش خشونت ها قرار دارد و شیوه کنونی حکمرانی نمی‌تواند ادامه داشته باشد و باید دولت اقدام فوری برای اجرای اصلاحات و شفاف سازی در پرونده نفتی و پایان دادن به قاچاق در مرزها را انجام دهد و در غیر این صورت اقلیم در معرض خطر جدی خواهد بود.

همچنین وی بیان کرد: نمایندگان خواستار امضای توافق آشکار دولت اقلیم با دولت مرکزی عراق برای تحویل 250 هزار بشکه نفت در روز و 50 درصد درآمدهای داخلی به بغداد در مقابل دریافت بودجه، هستند.

«علی محمد صالح» از دولت اقلیم خواست برای دستیابی به توافق با بغداد و تحویل دادن نفت و درآمد پایانه های مرزی با سرعت بیشتری عمل کند؛ زیرا به گفته وی در صورت دست نیافتن به توافق با دولت فدرال، اقلیم با سرنوشت مبهمی مواجه خواهد بود.  

وی گفت: در صورتی که دولت، به وضعیت معیشتی شهروندان اهمیت می‌دهد باید با بغداد توافق کند و روزانه 250 هزار بشکه و نیمی از درآمد پایانه های مرزی را به بغداد تحویل دهد تا دولت مرکزی بودجه اقلیم کردستان عراق را پرداخت نماید. در صورتی که اقلیم با بغداد توافق نکند با سرنوشت مبهمی مواجه خواهد شد.

این عضو جنبش تغییر با اشاره به حیف و میل شدن 60 درصد از درآمدهای نفتی به دلیل فساد در قراردادهای نفتی، تأکید کرد: دولت اقلیم باید در زمینه انجام اصلاحات حقیقی در زمینه درآمدهای نفتی به سرعت اقدام کند.

از سوی دیگر، «جمیس سورنتن» سرکنسول انگلیس در اربیل در گفتگو با شبکه روداو گفت: «ما بسیار علاقه‌مند به دستیابی اربیل و بغداد به توافق هستیم و بی تردید، قبل از هر چیزی موضوع بودجه، نفت و سایر مسائل دیگر در این زمینه برای ما از اهمیت برخوردار است؛ اما در عین حال، امیدواریم درباره سایر مسائل امنیتی مانند همکاری برای مقابله با داعش که همچنان به عنوان یک تهدید مطرح است و مناطق مورد مناقشه به توافق برسند و ما به طور مداوم با طرفین در این باره گفتگو می کنیم که آخرین مورد آن هفته گذشته و در جریان سفر دو وزیر به عراق بوده است.

«جمیس سورنتن» درباره تظاهرات در سلیمانیه گفت: ما درباره این وضعیت، احساس نگرانی می‌کنیم و شاهد اعمال خشونت و کشته شدن شهروندان در سلیمانیه و حلبچه بودیم. همچنین از تظاهرات کنندگان می‌خواهیم به صورت مسالمت جویانه اعتراضاتشان را بیان کنند.

۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 10894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha