در دولت روحانی ۱/۶ میلیارد دلار کره وارد کشور شده است

در حالی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۸ به‌طور میانگین سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن کره وارد کشور شده است که تا پایان سال ۱۳۹۸ تعداد گاوداری‌های صنعتی کشور ۲۷ هزار واحد بوده که تعداد ۵ هزار و ۲۷۴ واحد از آنها یا معادل ۲۰ درصد از کل گاوداری‌های کشور تعطیل و غیرفعال هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از نود اقتصادی، در چند روز اخیر خبر گرانی شدید کره حسابی خبرساز شده است. یکی از دلایل گرانی این محصول، کاهش واردات آن پس از تغییر ارز وارداتی از دلار ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی عنوان می‌شود.

بررسی‌ آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد طی ۵ ماه اخیر واردات کره با کاهش ۹۰ درصدی از ۴۳ هزار تن در ۵ ماهه سال گذشته به ۵ هزار تن در ۵ ماهه امسال رسیده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های ۹۲ تا ۹۸ به‌طور میانگین سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن کره وارد کشور شده و ارزش واردات آن از سال ۹۲  تا ۵ ماهه امسال حدود یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون دلار بوده است.

اما بعد از افزایش قیمت و کمبود کره در بازار این موضوع مطرح شده که چرا از تولید ملی برای جایگزینی واردات کره استفاده نمی‌شود. فعالان بازار لبنیات می‌گویند میزان تولید شیر در ایران با میزان مصرف هماهنگی ندارد به همین دلیل ایران واردکننده کره است و تا عزمی برای افزایش تولید شیر در کشور وجود نداشته باشد تا سالها وارد کننده کره خواهیم ماند.

از سویی دیگر، آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تا پایان سال ۱۳۹۸ تعداد گاوداری‌های صنعتی کشور ۲۷ هزار واحد بوده که تعداد ۵ هزار و ۲۷۴ واحد از آنها یا معادل ۲۰ درصد از کل گاوداری‌های کشور تعطیل و غیرفعال هستند که در صورت فعال شدن آنها، می‌توان کره موردنیاز کشور را به راحتی تامین کرد.

۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 1089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha