امسال ۳۵ درصد از منابع سازمان هدفمندی یارانه ها محقق نشد

سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ گفت: حدود ۳۵ درصد از منابع هدفمندی یارانه ها ۸ ماهه اول سال جاری محقق نشد به همین دلیل دولت این منابع را با کسب اجازه از شورای عالی هماهنگی از طریق اوراق تامین کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ در گفتگو با مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در تبصره ۱۴ لایحه بودجه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اجازه انتشار اوراق در صورت کسری منابع داده شده است، گفت: در شش ماهه اول امسال به دلیل کاهش درآمد فراورده‌های صادراتی، کاهش مصرف بنزین داخلی در ماه‌های ابتدای سال به دلیل کرونا و بعضاً کاهش سفرها بخشی از منابع هدفمندی محقق نشد که با اجازه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و به منظور اجتناب از تأخیر در پرداخت‌های یارانه‌ای اجتناب ناپذیر، نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی اقدام شده است.

خانلو با بیان اینکه حدود ۳۵ درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها ۸ ماهه اول سال جاری محقق نشد، خاطر نشان کرد: برای سال آتی این اجازه برای سازمان هدفمندی گرفته شده است که در صورت کسری منابع خود آن شرکت اوراق را با تضمین خودش منتشر کند.

سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ در پاسخ به این سوال که کف و سقف انتشار اوراق در بودجه ۱۴۰۰ چه میزان است، بیان داشت: انتشار اوراق مالی و اسلامی طبق جدول شماره ۴ قانون ششم توسعه است. قانون ششم توسعه میزان اوراق در سال ۱۴۰۰ را ۵۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است بنابراین در بودجه ۱۴۰۰ نیز همین رقم قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواستیم در بودجه بیش از این مقدار برای اوراق در نظر بگیریم باید اجازه جداگانه ای دریافت می‌کردیم، گفت: عدد انتشار اوراق در سال آتی ۵۵ هزار میلیارد تومان است که جزئیات آن در در بند «ب»، «ح» و «ه» تبصره ۵ مشخص شده است. این رقم برای سال جاری ۸۸ هزار میلیارد تومان بود که اجازه آن گرفته شده بود.

شرکت‌های دولتی با تضمین خودشان می‌توانند اوراق منتشر کنند

خانلو ادامه داد: دولت ۷۰ هزار میلیارد تومان برای اوراق سلف پیش بینی کرده است بنابراین انتشار اوراق در حدی که مربوط به دولت است بیشتر از ۱۲۵ هزار میلیارد تومان نیست اما شرکت‌های دولتی نیز می‌توانند با تضمین و بازپرداخت خودشان اوراق منتشر کنند.

وی در پاسخ به این سوال که سررسید اوراق سلف نفتی چه زمانی است، گفت: این طرح هنوز در مرحله فرایند قانونی است اینکه جزئیات آن به چه صورتی باشد، ارزی باشد یا ریالی و اینکه سر رسید آن برای چه زمانی باشد موضوع دیگری است. هر زمان مراحل قانونی طی شد پس از آن سازوکار مشخص می‌شود.

سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ در پاسخ به این سوال که چرا برای به فروش نرسیدن نفت، انتشار اوراق پیش بینی شده است، گفت: برای فروش نفت برآورد ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دیده شده است درحالی که امکان کمتر و بیشتر شدن آن نیز وجود دارد. در حالت عادی اگر مبلغ فروش نفت بیشتر شود برای استفاده از آن در بودجه جاری باید اجازه از قانون گذار گرفته شود و گرنه منابع مازاد باید وارد صندوق ذخیره ارزی شود بنابراین در این لایحه پیش بینی شده است که اگر فروش نفت بیشتر از میزان پیش بینی شده شود، از سقف فروش نفت کاسته می‌شود و اگر فروش کمتر شود نیز از طریق پیش فروش نفت تأمین می‌شود.

فروش نفت با نرخ حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه شده است

وی در پاسخ به این سوال که نرخ تسعیر صندوق توسعه ملی در بودجه ۱۴۰۰ چه نرخی است، گفت: تمام درآمدهای نفتی بودجه با نرخ ETS محاسبه شده است بنابراین برداشت‌های از صندوق توسعه ملی نیز به نرخ ETS است که این رقم بین ۱۱ تا ۱۱.۵ هزار تومان است.

خانلو در پایان درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی خاطرنشان کرد: ارز ۴۲۰۰ فعلاً در مفروضات وجود دارد اما باید دید چه تصیمی گرفته خواهد شد این موضوع مانند فروش نفت انعطاف پذیر است. امکان حذف آن وجود دارد و امکان عدم حذف آن نیز وجود دارد.

۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 10699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha