با روی کار آمدن بایدن اروپا امیدی به پایان جنگ تجاری با آمریکا به این زودی‌ها ندارد

انتظار می‌رود سران اروپایی که قرار است در این هفته و در آخرین اجلاس خود در زمان ریاست جمهوری ترامپ دور هم شوند، نسبت به بهبود روابط با آمریکا ابراز امیدواری کنند، اما کارشناسان می‌گویند بعید است امیدی برای پایان جنگ تجاری به این زودی‌ها باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از رویترز، قرار است سران اتحادیه اروپا این هفته با یکدیگر دیدار کنند.

این نشست آخرین نشستی است که اروپایی‌ها در زمان ریاست جمهوری ترامپ برگزار خواهند کرد و انتظار می‌رود آنها در سخنان خود نسبت به بهبود روابط با آمریکا پس از روی کار آمدن بایدن ابراز امیدواری کنند، اما بعید است حرفی در باره پایان ناگهانی جنگ تجاری و آمریکا مطرح شود یا کسی از انتظار خود در این باره سخن بگوید.

کارشناسان بر این باورند که اختلافات اروپا با آمریکا بر سر اعمال تعرفه بر فولاد، اعمال مالیات بر شرکت‌های فناوری، و همچنین اختلافات بر سر تخصیص یارانه به شرکت‌های هواپیماسازی یک شبه قابل حل نیست و پس از ۴ سال سطح تنش بالا بهترین چیزی که اروپایی‌ها می‌توانند به آن امید داشته باشند، کاهش تدریجی تنش‌هاست.

یک مقام اروپایی که در زمینه تجارت این اتحادیه مسئولیت دارد، می‌گوید: توقع یک اتفاق بزرگ با روی کار آمدن بایدن، تصوری غیر واقعی است. آمریکا تعرفه‌هایش بر کالاهای اروپایی را یکباره بر نخواهد داشت.  

وی تاکید کرد که احتمالا جنبه مثبت روی کار آمدن بایدن این است که شاهد شکل‌گیری تنش جدید نخواهیم بود.  

اختلافات بر سر تغییرات آب و هوایی گرفته تا حوزه امنیت، موضوعاتی هستند که سران اروپایی امیدوارند، شاهد بهبود سریع روابط در این باره پس از روی کار آمدن رئیس جمهور  جدید آمریکا باشند. سال‌هاست که ترامپ به عنوان رئیس جمهور پیشین آمریکا در حال دامن زدن دشمنی با اروپا بوده است.  

البته حل اختلافات بین دو طرف اقیانوس اطلس در حوزه تجارت آسان نخواهد بود. نه تنها لغو تعرفه‌های اعمال شده توسط ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم که در سال ۲۰۱۸ اجرایی شدند سخت است، بلکه ممکن است شاهد اعمال تعرفه‌های جدید از سوی واشنگتن بر واردات برخی کالاهای فرانسوی طی ماه آینده و چند هفته پیش از روی کار آمدن بایدن باشیم.

برونو لمایر، وزیر اقتصاد فرانسه، بر این باور است که آمریکا سال‌هاست که دوست خوبی برای اتحادیه اروپا نبوده است.  

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها رقیب ما هستند و در برخی موارد و زمانی که آنها ما را تهدید کرده و یا تحریم‌ کرده‌اند، با آنها تقابل داشته‌ایم.  

۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
کد خبر: 10644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha