ترمز "لوکوموتیو بورس" کشیده شد

شرکت فرابورس ایران در خصوص دستکاری قیمت از سوی برخی شبکه های اجتماعی که به صورت گروهی و زنجیره ای به سهامداران و فعالان بازار سرمایه زیان وارد می کنند، هشدار داد .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ فرابورس ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: این شرکت در راستای انجام تعهدات و وظایف نظارتی خود و با توجه به رسالت سنگین صیانت از حقوق سرمایه گذاران و سهامداران محترم و در مسیر اطلاع رسانی اقدامات صورت پذیرفته در حوزه نظارت بر فعالیت های مشکوک و غیر مجاز، در خلال بررسی های نظارتی به اقدامات شبکه ای از کانال ها و گروه های تلگرامی که با مقاصد مشترک و به صورت کاملاً هماهنگ مبادرت به تبلیغ برخی از سهام قابل معامله در بازار سرمایه می کردند، پی برد که با تلاش فراوان، اطلاعات شبکه های مذکور در دسترس فرابورس ایران قرار گرفت.

 بر اساس  این اطلاعیه، شبکه رسانه ای مورد نظر در قالب یک گروه خصوصی تلگرامی به نام «لوکوموتیو بورس» فعالیت  می کرد که اعضای آن عموماً مدیران (ادمین های) بالغ بر ۱۵ گروه  عمومی و بیش از ۶۲ کانال  تلگرامی پرمخاطب و برخی از سرمایه گذاران بودند.

اطلاعیه فرابورس می افزاید: این شبکه غالباً در پایان هر جلسه معاملاتی اقدام به حذف تمامی پیام های ارسالی در گروه می کرد. لکن محتوای گروه مورد اشاره، خوانده و مستندسازی شده است. مدیران کانال های تلگرامی عضو در گروه مذکور با استفاده از تکنیک های متعددی از جمله جدا نمودن owner از admin کانال تلاش بی نتیجه ای در مخفی نمودن هویت واقعی خود نمودند. اقدامات این گروه در بیشتر موارد مستقیماً مظنون به دستکاری قیمت بوده و در سایر موارد، اقداماتی به بهانه تصاحب کنترلی شرکت صورت گرفته است.

بر این اساس،  استفاده از ابزار رسانه ای ایجاد شده در فضای مجازی و به طور خاص گروه ها و کانال-های عمومی پرمخاطب تلگرامی، ذی نفعان اصلی گروه مذکور را در به نتیجه رسیدن این اقدامات یاری داده است. فشار تبلیغی ایجاد شده جهت خرید سهم (با استفاده از ابزار رسانه منفرداً و یا با ترکیب اقدامات مظنون به دستکاری معاملاتی و رسانه ای توأماً) باعث بالا رفتن قیمت سهم و ایجاد سود معاملاتی برای ایشان شده و از سوی دیگر تشویق سرمایه گذاران به توکیل حق رای خود به اشخاص مذکور، امکان تملک کنترلی شرکت را به واسطه آرای وکالتی مأخوذه بسیار تسهیل کرده  و احتمال نیل به هدف مذکور در مجامع شرکت ها را برای ایشان افزایش داده است.

شرکت فرابورس در اطلاعیه خود می افزاید:  ضمن اعلام اینکه عملکرد این گروه پس از تصاحب کنترل شرکت ها حائز نکات بسیار مهمی است که با قاطعیت توسط نهاد ناظر رسیدگی خواهد شد، بیان می دارد توکیل حق رای در مجامع هرچند برای یک سرمایه گذار ممکن است به دلیل سرمایه کم یا عدم امکان حضور در مجمع بدون مخاطره باشد، اما وکالت نامه اعطایی در صورت تجمیع با سایر وکالت نامه ها می تواند آثار قابل توجهی در کسب کنترل و راهبری شرکت و گاهاً سوءاستفاده های احتمالی از اموال، اعتبارات و جایگاه شرکت داشته باشد. لذا سرمایه گذاران محترم می-بایست آثار و عواقب احتمالی حقوقی و کسب و کاریِ اعطای این حق خود به دیگران را در تصمیم گیری ها مد نظر قرار دهند.

   در برخی موارد گروه های عمومی خاصی نیز جهت انجام دستکاری بازار نمادهای مورد نظر گروه تشکیل شده و رسالت آن گروه ها تبلیغ سهام مشخص و تشویق سرمایه گذاران به خرید آن سهام بوده که از این دست می توان به گروه  «مربع طلایی» (زیر گروهی از گروه لوکوموتیو بورس، مربوط به چهار سهم فرابورسی) و دو گروه دیگر (مربوط به چندین سهم در بازارهای بورس اوراق بهادار تهران) اشاره کرد.

جمع بندی

 در نهایت، فعالیت گروه موصوف متوقف شد و برخی اعضا با شناسه ای یکسان یا هویتی جدید اقدام به تشکیل گروه دیگری نموده و اقداماتی مشابه با فعالیت های پیشین خود در گروه «لوکوموتیو بورس» می کنند. با توجه به سطح محرمانگی پرونده، فرابورس ایران از ارائه اطلاعات تکمیلی تا زمان تعیین تکلیف در مراجع ذی صلاح معذور بوده و این اطلاعیه نیز جهت ارائه هشدار مؤکد به سرمایه‌گذاران و جلوگیری از بسط تخلف توسط عاملین و تحمل زیان توسط سرمایه‌گذاران منتشر شده است. لذا اکیداً توصیه می شود سرمایه گذارانی که امکان انجام تحلیل شخصی برای خرید و فروش سهام را ندارند، از سازوکارهای ورود غیرمستقیم به بازار سرمایه نظیر صندوق های سرمایه گذاری استفاده نموده و از خرید و فروش سهام بر مبنای پیام های گروه ها و کانال های تلگرامی یا سایر بسترهای بدون مجوزِ سازمان بورس و اوراق بهادار پرهیز کنند.

۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 10612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha