خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

خلبانان ایرانی توانسته اند برخی از رکوردهای جهانی را به نام خود ثبت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای آن از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همواره حامی و پشتیبان نظام و انقلاب بودند و در طول جنگ تحمیلی نیز توانستند تا با اقدامات و تدابیر خود از ایران اسلامی در برابر دشمن بعثی و استکبار جهانی دفاع کنند.

نیروی هوایی ارتش در جنگ چه نقشی داشت؟

نیروی هوایی ارتش یکی از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در طول دوران جنگ تحمیلی و تهاجم رژیم بعثی توانست با استفاده از خلبانان و نیروهای با تجربه و ماهر خود نه تنها در مقابل تهاجم‌های استکبار جهانی و صدام ایستادگی کند؛ بلکه بتواند با اتکا به قدرت و دانش بومی، تمام ناوگان خود را به روز و آماده نگه دارد.

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

امیر سرتیپ دوم خلبان رضا رمضانی از خلبانان نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس و فرماندهان نیروی هوایی ارتش درباره فعالیت پشتیبانی نیروی هوایی از جنگنده‌ها در پایگاه شکاری دزفول در طول جنگ چنین می‌گوید: به قدری سرعت عملیات در دزفول بالا بود که برخی اوقات بلافاصله پس از اینکه جنگنده‌ها در پایگاه دزفول فرود می‌آمدند؛ بدون اینکه فرصتی باشد تا موتور آن‌ها خنک شود بلافاصله سوخت گیری انجام می‌شد و آن‌ها پرواز می‌کردند.  

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

این بخش از سخنان  امیر سرتیپ رمضانی نشان از آن دارد که نیروهای فنی نیروی هوایی ارتش توانسته بودند تا تمام کارهای فنی مربوط به جنگنده‌ها و سایر هواپیماها را با دانش خود انجام دهند؛ این در حالی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تمام این کارها توسط مستشاران آمریکایی انجام می‌شد که  آن‌ها با پیروزی انقلاب از ایران خارج شده بودند و دیگر حضور نداشتند.  

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

نیروی هوایی ارتش در عملیات‌های بسیار مهمی مانند کمان ۹۹ نیز حضور داشت که در بسیاری از آن‌ها نقش مهمی ایفا کرد و در برخی عملیات‌ها مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز توانست با حضور خود و کمک به سایر نیروها ورق را به نفع نیروهای مسلح کشورمان بازگرداند. البته برخی عملیات‌ها مانند ۱۴۰ فروندی یا اولین پاسخ، حمله به اچ ۳، حمله به اوسیراک، بمباران شهر کوت، بمباران پایگاه هوایی ناصریه، حمله به ساختمان محل اجلاس جنبش عدم تعهد و بسیاری دیگر نیز توسط خلبانان نیروی هوایی ارتش طراحی و اجرا شد.

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

نقش هوانیروز ارتش در جنگ و نقش آفرینی این یگان در مقابل ارتش بعث

هوانیروز ارتش نیز دیگر نیروی پروازی ایران در جنگ تحمیلی بود که تمام ساختار رزمی آن از بالگردهای کبرا تشکیل شده بود که این بالگرد در زمان خود پیشرفته‌ترین بالگرد در دنیا محسوب می‌شد. هوانیروز ارتش نیز همچون نیروی هوایی ارتش نقش مهمی در پشتیبانی از یگان‌های زمینی، ترابری نیروهای زمینی و مجروحان و همچنین انهدام خطوط زرهی دشمن در جنگ تحمیلی ایفا کرد و توانست با ثبت رکورد باورنکردنی ۵۰۰ هزار ساعت پرواز در هشت سال جنگ تحمیلی پوزه دشمن بعثی را به خاک بمالد. هوانیروز در عملیات‌های مهمی همچون دفاع از سر پل ذهاب نقش مهمی ایفا کرد.

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

خلبانان ایرانی همانطور که پیش‌تر نیز گفته شده همگی از نخبه‌ها و نابغه‌های پرواز در دنیا هستند که علاوه بر طراحی  و اجرای عملیات‌های مهم و تکرار نشدنی توانسته اند تا رکوردهای مهمی را نیز به نام خود ثبت کنند. در ادامه با برخی از این رکوردها آشنا می‌شویم.

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

امیر سرلشکر خلبان شهید عباس دوران 

امیر سرلشکر خلبان شهید عباس دوران یکی از خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش است که به علت انجام بیش از ۲۵۰ ماموریت جنگی در دفاع مقدس رکوردار جهانی در این زمینه است. همه ما او را به خاطر آخرین پروازش و حمله به محل برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد می‌شناسیم، اما او رکورد دیگری نیز داشته است که در ابتدای این قسمت ذکر شد و آن هم انجام بیشترین ماموریت‌های جنگی پروازی بود.

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

امیر سرلشکر خلبان شهید علی اکبر شیرودی

امیر سرلشکر خلبان شهید علی اکبر شیرودی یکی از خلبانان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران است که به علت رشادت‌های فراوان خود از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا هنگام شهادتش به سیمرغ جبهه‌های غرب معروف شده بود. او به قدری خالص و فروتن بود که رهبر انقلاب در نماز نیز به او اقتدا کردند و معروف است که شهید شیرودی نخستین نظامی ایرانی است که رهبر انقلاب در نماز به او اقتدا کرده است. اما شهید شیرودی یک رکورد جهانی دارد که مخصوص خود اوست و آن هم بیشترین ساعت پرواز با بالگرد رزمی. البته او یک رکورد دیگر هم دارد، ۳۶۰ بار نجات یافتن از مرگ.

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

امیر سرلشکر خلبان شهید حسین خلعتبری

امیر سرلشکر خلبان شهید حسین خلعتبری نیز از برترین خلبانان نیروی هوایی ارتش است. او نیز همانند سایر همرزمانش در چندین مورد نبوغ و خلاقیت خود را نشان داده است. شهید خلعتبری بخشی از نبوغ خود را در عملیات مروارید نشان داد و در این عملیات توانست با هدایت و شلیک دقیق موشک‌های ماوریک نقش مهمی در انهدام ناوچه‌های بعثی داشته باشد. همین کار باعث شد تا به او لقب حسین ماوریک بدهند.  

او در عملیات حمله به اچ ۳ نیز از خلبانان دسته پروازی بود و در دادگاه نیز به عنوان نماینده ایران حضور پیدا کرد تا از حقوق کشورمان در این دادگاه دفاع کند و توانست در این امر خطیر با ابتکار عملی که در آن‌جا به خرج داد، حقانیت ایران را در جنگ ثابت کند. اما مهم‌ترین رکوردی که او در جهان بدست آورده است کسب عنوان برترین خلبان جنگنده اف ۴ فانتوم است.

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

امیر سرتیپ خلبان علی اشرف بهرامی پناه

امیر سرتیپ خلبان مرحوم علی اشرف بهرامی پناه یکی از خلبانان نخبه نیروی هوایی ارتش که توانسته تا بسیاری از رکوردهای خاص در پرواز را به نام خود ثبت کند. 

او توانست در آزمون زبان، نمره‌ ۹۳ از ۱۰۰ را کسب و دریافت کند. استاندارد پرواز با هواپیمای آموزشی سسنا تی-۴۱ مسکالرو ۲۶ سورتی تعیین شده بود که به علت مهارت بالا او تنها در ۱۷ سورتی پرواز این دوره را تمام کرد. همچنین استاندارد ساعت پروازی برای سسنا تی-۳۷ تویت ۹۵ ساعت تعیین شده بود که بهرامی پناه توانست تا دوره آموزشی این هواپیما را تنها در ۸۳ ساعت انجام داد.

دیگر رکورد او نیز گذارندن دوره پروازی با هواپیمای تی-۳۸ تالون بود که او به جای ۲۴ توانست این دوره را در ۱۷ ماه با موفقیت به اتمام برساند.

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

امیر سرتیپ بهرامی پناه شاگرد ممتاز استاد سخت‌گیر آمریکایی به نام جیمز سیلیکون بوده‌ است که توانسته بود تا دوره‌های حرفه‌ای آکادمیک خلبانی ایالات متحده آمریکا را با نمرهٔ ۱۰۰ تحت نظر این استاد طی کند. او پس از نپذیرفتن پیشنهاد ایالات متحده آمریکا مبنی بر اقامت و دریافت امتیازات بسیار در آن کشور به ایران بازگشت.

همچنین او یکی از دارندگان عنوان خلبانی و رزم خلبانی یعنی Topgun در تاریخ نیروی هوایی ایران است. وی دارندهٔ دومین رکورد ساعت‌های پروازی پیاپی بدون توقف عملیاتی در جنگ است که پس از زدن این رکورد بسیار سخت و سنگین، ۴۰ درصد شنوایی گوش راست خود را از دست داد. وی اولین روز از اردیبهشت ماه سال ۹۵ در اثر بیماری درگذشت.

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

امیر سرلشکر خلبان شهید جواد فکوری

امیر سرلشکر خلبان شهید جواد فکوری یکی از برترین خلبانان ایرانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانست تا با اعتماد امام خمینی و مسئولان وقت به فرماندهی نیروی هوایی ارتش برسد. او در دوران فرماندهی خود با حمله ارتش بعثی به کشورمان رو به رو شد و برای همین هم عملیات حمله به اچ سه یا الولید را طراحی و اجرا کرد که بعدها دیگر نظیر آن نه طراحی و نه اجرا شد.

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

این عملیات پیچیده‌ترین عملیات هوایی قرن اخیر نیز نام گرفت و تاکتیک آن تا  سال‌ها در بسیاری از دانشگاه‌های نظامی جهان تدریس شد.

امیر سرلشکر خلبان شهید ابوالفضل اسدزاده

امیر سرلشکر خلبان شهید ابوالفضل اسدزاده از دیگر خلبانان شجاع و دلاور نیروی هوایی ارتش است که شاید کم تر نام آن را شنیده باشیم. اما او نیز رکوردهای جهانی بسیاری دارد که مهم ترین آن «نخستین دارنده هر چهار جایزه ممتاز خلبانی آمریکا در تاریخ نیروی هوایی ارتش» است.

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

او در تعریف این جایزه می‌گوید: « چهار جایزه ممتاز وجود داشت که یکی مربوط به آکادمی پرواز یعنی درس، یکی مربوط به پرواز، یکی مربوط به بهترین افسر و یکی نیز مربوط به کسی است که از همه نظر بهترین است، که هر کدام از این‌ها را یک نفر می‌توانست بگیرد و در تاریخ نیروی هوایی آمریکا برای اولین بار تمام این‌ها متعلق به یک نفر شد و آن من هستم که در عکس دیده می‌شود.»

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

او به قدری در پرواز با جنگنده ماهر و شجاع بود که استاد خلبان آمریکایی اش هم گفته بود: «اگر روزی من در جنگ با اسدزاده روبرو شوم حتماً از مقابل او فرار می‌کنم.» نقش شهید اسدزاده در تاسیس دانشکده خلبانی نیز بسیار مهم و حیاتی است.

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

امیر سرلشکر خلبان شهید جلیل زندی

امیر سرلشکر شهید زندی نیز یکی از خلبانان ایرانی برتر در جهان است که رکورد برترین خلبان جنگنده اف ۱۴ تامکت را در اختیار دارد. او توانست در دوران جنگ تحمیلی، ۹ پیروزی قطعی و ۲ پیروزی احتمالی را به دست آورد. شکارهای او عبارتند از ۴ فروند میگ ۲۳، ۲ فروند سوخو ۲۲، ۲ فروند میگ ۲۱ و ۳ فروند میراژ اف ۱. البته امیر سرتیپ زندی معتقد است که ۱۶ فروند از جنگنده‌های دشمن را ساقط کرده است.

او تنها خلبان تک خال نیروی هوایی ارتش ایران در دوران دفاع مقدس است که به تنهایی ۲ درصد از نیروی هوایی عراق را منهدم کرد.

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

امیر سرلشکر خلبان شهید علیرضا یاسینی

امیر سرلشکر خلبان شهید علیرضا یاسینی از رکوردداران پرواز در دفاع مقدس بود که در کارنامه او در حدود ۲ هزار و ۷۵۹ ساعت پرواز عملیاتی و حضور در بیش از ۹۰ عملیات در عمق خاک دشمن به چشم می‌خورد. رکورد دیگر شهید یاسینی در دوران دفاع مقدس پرواز با انواع هواپیماهای موجود در ایران بود که عبارتند از اف ۵، اف ۴، میگ ۲۹، سوخو ۲۴ پی ۳ اف اوریون. البته شهید یاسینی در طول دفاع مقدس با وجود اینکه ۵۵ درصد جانبازی داشت و فرمانده یکی از پایگاه‌های شکاری بود، تا آخرین روزهای جنگ دست از پرواز نکشید. بسیاری از کارشناسان نظامی او را سرسخت‌ترین خلبان ایرانی می‌دانند.

۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 10600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha