آلمان دوباره بر لزوم کنار گذاشتن برجام تاکید کرد

وزیر امور خارجه آلمان ضمن استقبال از بازگشت آمریکا به برجام تاکید کرد: من اعتقاد دارم توافق هسته‌ای باید با مسائلی از جمله نقش منطقه‌ای و برنامه‌های موشکی ایران تکمیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با سایت رادیو آلمان به مسئله چشم انداز مناسبات بین آمریکا و اروپا در دوران ریاست جمهوری "جو بایدن" پرداخته و گفت: با روی کار آمدن بایدن مطمئنا همه چیز تغییر نمی کند. اما من اعتقاد دارم که خیلی چیزها بهتر می شود.

وی افزود: اگر ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا مجددا در یک جبهه قرار گیرند و منافع خود را در مسائل مهم سیاست خارجی و امنیتی و مسائل اقتصادی و تجاری به هم گره بزنند امکان پیشبرد خواسته ها و منافع ما در دنیا ایجاد می شود.

ماس گفت: در گذشته این طور بود که ما از واشنگتن می شنیدیم اتحادیه اروپا در کنار چین و روسیه دشمن آمریکا است. این دوره به اعتقاد من حالا تمام شده است.

وی در عین حال گفت: اما این بدین مفهوم نیست که همه اختلافت بین طرفین (با روی کار آمدن بایدن) از روی میز برداشته می شود. درباره این موارد با دولت جدید آمریکا صحبت خواهد شد، اما من اعتقاد دارم که اساس یک همکاری تنگاتنگ با روی کار آمدن جو بایدن ایجاد می شود.

ماس در ادامه با تاکید بر اینکه اروپا باید در مسائل مورد مناقشه با آمریکا ابتکار عمل را در دست گیرد همچنین گفت: ما (اروپاییان) خواستار یک برنامه مشترک در مسائل تجاری و اقتصادی هستیم. در حال حاضر اوضاع این طور است که آمریکا تعرفه های گمرکی علیه اروپا تصویب می کند و اروپا هم این کار را علیه آمریکا انجام می دهد. من همواره فکر می کنم ما جهانی آزاد هستیم و از این رو نمایندگان تجارت آزادیم.

ماس با تاکید بر اینکه آمریکا دیگر به نقش سابق خود به عنوان پلیس جهانی بر نمی گردد بر لزوم عهده داری مسئولیت های بیشتر در زمینه سیاست های امنیتی و خارجی از طرف اروپا تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: ما می خواهیم در این باره با ایالات متحده صحبت کنیم که چگونه می توان ستون های اروپایی را در ائتلاف نظامی ناتو تقویت کرد. همچنین در زمینه مسائل امنیتی ما آماده هستیم مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیریم و به اعتقاد من واشنگتن هم این انتظار را از ما دارد.

هایکو ماس در بخش دیگری از این گفتگو به مناسبات با چین پرداخته و بر لزوم مذاکرات با این کشور با همکاری آمریکا تاکید کرد.

هایکو ماس در بخش دیگری از این گفتگو به مسئله توافق هسته ای با ایران پرداخته و گفت: "جو بایدن"، این را کاملا آشکارا گفته است که علاقه زیادی به بازگشت به توافق هسته ای با ایران دارد. این مسئله بسیار مهم است، چرا که بدون ایالات متحده این توافق ارزش کمی دارد.

ماس همچنین این مسئله را مهم دانست که ایران هم به تعهدات خود در برجام بازگردد و گفت: در حال حاضر چنین نیست.

وی مدعی شد: اگر این توافق شکست بخورد بنابراین ما با این مسئله روبرو می شویم که ایران در آینده ای قابل پیش بینی به سلاح هسته ای دست پیدا خواهد کرد. این شرایط جهان را امن تر نخواهد کرد و بخصوص تاثیراتی بر تمام منطقه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین بر لزوم مذاکرات با ایران درباره مسائل مختلف تاکید کرده و گفت: من اعتقاد دارم توافق هسته ای باید با مسائل نقش منطقه ای ایران و برنامه های موشکی ایران تکمیل شود.

وی تاکید کرد: اکنون باید از این تمایل به مذاکرات با ایران درباره این مسائل که از طرف جو بایدن اعلام شده است استفاده کرد. اگر آمریکا به توافق هسته ای با ایران بازگردد جهان به مکانی امن تر تبدیل خواهد شد.

۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
کد خبر: 10581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha