اتحادیه اروپا: برای حفظ برجام به همکاری آمریکا نیاز داریم

شورای اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای از برجام به عنوان یکی از ارکان ساختار جهانی منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای یاد کرد و خواستار همکاری دولت آینده آمریکا به‌منظور حفظ این توافق پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، شورای اتحادیه اروپا که یکی از دو رکن قانونگذاری در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود روز دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا باید برای حفظ توافق هسته‌ای موسوم به برجام با یکدیگر همکاری کنند.

در بخشی از این بیانیه که موضوع اصلی آن چشم‌انداز روابط اتحادیه اروپا با آمریکا است، آمده است: «اکنون زمان آن رسیده که تلاش‌های مشترک اتحادیه اروپا-ایالات متحده برای تقویت و اصلاح سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت و سازمان تجارت جهانی از سر گرفته شود و دو طرف برای تقویت ساختار جهانی منع اشاعه، خلع سلاح و کنترل تسلیحات همکاری‌ کنند.»

شورای اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه اظهار داشته است: «ما برای حفظ برجام که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از آن حمایت می‌کند و یکی از ارکان کلیدی ساختار جهانی منع اشاعه محسوب می‌شود، به همکاری با یکدیگر نیاز داریم. ما باید برای مواجهه با چالش‌های آینده با یکدیگر همکاری کنیم.»

این نهاد اروپایی در حالی از ضرورت حفظ برجام سخن گفته است که طرف‌های اروپایی برجام با کوتاهی‌های مکرر در عمل به تعهدات خود ذیل برجام به‌ویژه پس از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق در ماه مه سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) برجام را در شرایط بسیار دشواری قرار داده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران که در واکنش به کوتاهی اروپایی‌ها در اجرای تعهداتشان ذیل برجام اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده و با این کار اعتراض طرف‌های اروپایی را برانگیخته، تأکید کرده است که حفظ برجام تنها زمانی ارزش خواهد داشت که همه طرف‌های آن به تعهدات خود عمل کنند.

طرف‌های اروپایی برجام امروز دوشنبه ۱۷ آذرماه نیز طی بیانیه‌ای بار دیگر ایران را به نقض برجام متهم کرده و عملاً خواستار اجرای یکجانبه برجام ازسوی ایران شدند.

۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 10558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha