برگزیت ضربه سخت‌تری به اقتصاد انگلیس نسبت به اتحادیه اروپا می‌زند

براساس تجزیه و تحلیل داده‌های موسسه اطلاعات و پژوهش‌های مونیخ، ضربه اقتصادی برگزیت به انگلیس بسیار سخت‌تر از اتحادیه اروپا خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از رویترز، روز سه شنبه  متخصص تجارت خارجی این موسسه گفت: هر دو طرف در برگزیت شکست خورده‌اند، فقط انگلیس ضررهای بیشتری را متحمل می‌شود. توافق تجاری از اول ژانویه به نفع هر دو طرف است. در سال ۲۰۱۹، انگلیس گزارش داد که ۵۰ درصد از واردات  و ۴۷ درصد از صادرات خود را با اتحادیه اروپا انجام داده است. این امر اتحادیه اروپا را به بزرگ‌ترین بازار انگلیس تبدیل می‌کند. با این حال، برای اتحادیه اروپا، انگلستان در تجارت کمتر اهمیت دارد: در سال ۲۰۱۹ فقط ۴ درصد از صادرات به آنجا انجام شد و ۶ درصد از این جزیره بود.

در تمام کشورهای اروپایی، کالاهای کمی وابستگی زیادی به واردات از انگلیس دارند. بنابراین، افزایش هزینه های تجاری در نتیجه توافق برگزیت تأثیر بسیار کمی در شرکت‌های ۲۷ کشور اتحادیه اروپا خواهد داشت که بیشتر از آنچه در شرکت‌های جزیره انتظار می‌رود، است.

به گزارش ایبنا، مذاکره‌کنندگان برگزیت از لندن و بروکسل مدت‌هاست درگیر موضوعات اصلی اختلافات شده‌اند: حقوق شیلات در آینده، تضمین‌های رقابت عادلانه و مکانیزم حل اختلاف در صورت نقض توافق برنامه ریزی شده. اگر توافق روابط آینده، از جمله توافق تجارت آزاد، طی چند روز آینده حاصل نشود، خطر وقفه سختی در ابتدای سال ۲۰۲۱ با تحولات عمده در اقتصاد وجود دارد. انگلیس در پایان ژانویه رسماً اتحادیه اروپا را ترک کرد. مرحله انتقال در ۳۱ دسامبر به پایان می‌رسد، در طی آن هنوز مجبور است قوانین اتحادیه اروپا را اعمال کند.

۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 10533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha