اعتراف گمرک به وجود قاچاق در مبادی رسمی

معاون فنی و امورگمرکی گمرک ایران گفت: قاچاق از مبادی رسمی حجم زیادی ندارد بلکه از طریق کوله بری، لنج و سایر موارد که از طریق مبادی غیر رسمی هستند انجام می شود.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مهرداد جمال ارونقی با حضور در استودیو پخش خبر ۲۱ سه شنبه شب شبکه یک سیما درباره واردات قاچاق پرده به کشور افزود: از ابتدای امسال ۱۸۹۰۰ تن پارچه از گمرکات کشور اجازه ترخیص گرفتند.

وی ادامه داد: ما باعنوان پارچه پرده ای ، ردیف تعرفه ای نداریم و همچنین ممنوعیت در خصوص ترخیص و اظهار با عنوان پارچه پرده ای نداریم.

 ارونقی گفت: پارچه با ثبت سفارش و اجازه اظهار از گمرک با ارز نیمایی وارد می شود.

وی با بیان اینکه پارچه جزو گروه کالایی دو است و امکان ورود نامحدود برای واردات پارچه وجود ندارد افزود: در وزارت صمت ثبت سفارش و در گمرک تشریفات آن انجام می شود و بعد نسبت به ترخیص آن اقدام می کنند.

معاون فنی و امورگمرکی گمرک ایران درباره اظهارات کالاهایی که از گمرک وارد می شود افزود: ممکن است برخی از اینها بد اظهاری یا کم اظهاری داشته باشند و از مصادیق قاچاق هم باشد البته در صورت تخلف با آنها برخورد می شود.

وی ادامه داد: بعد از ثبت سفارش یک کد یا ردیف تعرفه به ما اعلام و کالا به گمرک اظهار می شود و وظیفه گمرک مطابقت دادن کالای ثبت سفارش شده و دارای مجوز ورود است که با تشریفات گمرکی شروع می شود. ولی تشخیص جنس پارچه با ما نیست و مراجع ذیصلاح مانند آزمایشگاه و استاندارد نسبت به کالاهایی که نیاز به استاندارد اجباری دارند اظهار نظر می کنند و گمرک بر این اساس ردیف تعرفه ، مجوز ورود و ارزش کالا را بررسی می کند و اجازه ترخیص می دهد و حقوق ورودی را اخذ می کند تا اجازه ترخیص قطعی کالا صادر شود.

معاون فنی و امورگمرکی گمرک ایران گفت:کنترل در گمرک با استفاده از ۷ فیلتراست که موارد قاچاق در آن بررسی می شود البته کم اظهاری ، بد اظهاری و کم کردن ارزش کالا اتفاق می افتد.

وی افزود: در مناطق آزاد هم گمرک حضور دارد و مقررات مربوط در آنجا اعمال و اجازه ترخیص کالا با رعایت مقررات صادر می شود.

او درباره اقدامات گمرک در صنعت نساجی و پوشاک گفت: در پارچه رو مبلی، برخی ردیف تعرفه ها ممنوع اعلام شد و بقیه در جهت رقابت تولید کننده داخلی اقدامات لازم انجام شده و در صورت تصویب درکمیسیون ماده یک برای سال بعد اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در گمرک هر نوع پارچه دارای شناسه است و براساس آن سنجیده و ارزش کالا محاسبه می شود.

ارونقی گفت: در موضوع پارچه تمامی ردیف تعرفه ها رو در مسیر قرمز قرار دادیم یعنی اول بازرسی می شود و براساس بازرسی ها، ارزیابی انجام و مجوزهای قانونی از سازمان های مختلف گرفته و بعد از اخذ حقوق ورودی، اجازه ترخیص کالا داده می شود.

انتهای پیام/

۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 10484
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha