برای مقابله با فساد موفق نبوده ایم

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه در مبارزه با فساد موفق نبوده ایم، گفت: عدم توجه به پیشگیری و اولویت قرار دادن مبارزه با معلول به جای علت، دلیل عدم موفقیت در مبارزه با فساد است.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مسعود خوانساری در ششمین دوره همایش مبارزه با فساد در بخش خصوصی اظهار داشت:از زمانی که قانون مبارزه با فساد تصویب شد، ١٣ سال می گذرد ولی متاسفانه آنطور که باید و شاید نتوانستیم با فساد به درستی مبارزه کنیم؛ شاهد این حرف نیز تشکیل دادگاه های مختلف از فساد بوده که از میلیاردها دلار فساد پرده برداری می شود.

وی در خصوص علت اصلی موفق نبودن در مبارزه با فساد  گفت: علت اصلی  این است که به جای اینکه با علت مبارزه کنیم با معلول مبارزه کردیم، اما پیشگیری باید در اولویت باشد و اگر این را مورد توجه قرار دهیم، با این اقدام در مسدود کردم راه های فساد مؤثرتر عمل خواهیم کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به  دلایل اصلی وجود فساد در کشور، خاطر نشان کرد: ساختار اقتصادی غلط بر کشور از ابتدا و حتی  قبل از انقلاب، غیر شفاف بودن اقتصاد، دو عامل اصلی فساد است. در حال حاضر بزرگترین و چالش اصلی کشور اقتصاد است و طی  سه سال گذشته رشد اقتصادی منفی بوده و بیکاری در کشور به خاطر عدم سرمایه گذاری بیشتر شده است،

وی با اشاره به فرار مغزها و کاهش سرمایه گذاری خارجی در کشور، افزود: علت این اتفاقات مناسب نبودن محیط کسب و کار و بزرگ بودن دولت دلیل اصلی عدم رشد بخش خصوصی است زیرا دولتی که در قیمت گذاری دخالت می کند، باعث یجاد رانت می شود.  دومین عامل بعد از دولت، انحصار است، زیرا رشد بنگاه های غیر خصوصی یاخصولتی باعث ایجاد رانت اصلاعاتی و دریافت مجوز های خاص دارند، و با این نابرابری رقیب بخش خصوصی هستند.

خوانساری با اشاره به ارز چند نرخی به عنوان یکی از دلایل فساد در سالهای اخیر تصریح کرد: شاهدیم که در سالهای اخیر نیز ارز4200 تومانی چه آسیبی به کشور زده و بر اساس آمار بانک مرکزی شاهد خروج روزانه چند میلیارد دلار خروج ارز از کشور بودیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: طی این سالها ارز ارزان قیمت به تولید لطمه زده و این باعث شد نتوانیم توسعه اقتصادی داشته باشیم. تغییر پی در پی مصوبات و بخش نامه هایی که هر روز تغییر می کند، نیز از دیگر عوامل اخلال در نظم اقتصادی است.

وی با اشاره به عدم شفافیت در قوانین مصوب و تفاسیر مختلف از سوی دولت ها اظهار داشت: آسیب شناسی عدم مبارزه با فساد در کشور این است که  اول دولت بزرگ و دخالت در تصدی اقتصادی، محیط نا مناسب کسب وکار برای بخش خصوصی و نبود اقتصاد رقابتی ، از عواملی است که اگر اصلاح شود، فساد کاهش خواهد یافت.

خوانساری با تأکید بر این که مجوز های خاص و امضاهای طلایی باید هر چه سریع تر حذف شود، گفت: برای توسعه اقتصاد مهمترین اقدام مبارزه با فساد است،زیرا  اگه فرار نخبه وجود دارد، محیط کسب و کار مناسب نیست و نمی توانند رشد کنند و مهمترین عامل نیز آزادی رسانه ها است زیرا رسانه های آزاد می توانند مهمترین عامل در مبارزه با فساد باشند.

انتهای پیام/

۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 10481
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha