افزایش صادرات امارات به آسیا پس از توافق اخیر اوپک پلاس

امارات متحده عربی پس از توافق اخیر اوپک پلاس برای تسهیل تدریجی محدودیت عرضه، میزان صادراتش به خریداران نفت آسیا را در ماه آینده اندکی افزایش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، اگرچه سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک صادراتش به آسیا را در ژانویه همچنان محدود نگه خواهد داشت اما این محدودیت به شدت ماه جاری نیست. به گفته منابع آگاه، شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) قصد دارد حجم محموله های قراردادی نفت موربان را ۲۰ درصد و گریدهای نفتی آپر زاکوم و داس را ۱۵ درصد کاهش دهد در حالی که بارگیری همه گریدهای نفتی عرضه شده از سوی ادنوک در دسامبر ۲۰ درصد کاهش داشته است.

اوپک پلاس پنج شنبه گذشته پس از حدود یک هفته مذاکره و اختلاف نظر شدید میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سرانجام با افزایش تدریجی تولید از ژانویه موافقت کرد. تحت این توافق، امارات متحده عربی می تواند تولیدش را در ژانویه ۳۸ هزار بشکه در روز در مقایسه با سطح تولیدی که در فاصله اوت تا دسامبر داشت، افزایش دهد. ادنوک همچنین قصد دارد میزان عرضه نفت ام لولو را ماه آینده پنج درصد کاهش دهد.

امارات متحده عربی اواسط امسال پس از این که نفت بیشتری از سهمیه تعیین شده تحت توافق اوپک پلاس تولید کرد، مورد توبیخ علنی عربستان سعودی قرار گرفت. از آن زمان ادنوک میزان عرضه به آسیا را که بزرگترین منطقه نفتی جهان است، کاهش داد و حجم فروش همه گریدهای نفتی صادراتی خود را در اکتبر ۳۰ درصد پایین برد. پیش از آن محدودیت فروش این شرکت از ژوییه تا سپتامبر پنج درصد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ادنوک در اقدام دیگری، قیمت فروش رسمی نفت موربان برای ژانویه را به میزان ۷۵ سنت نسبت به ماه پیش افزایش داد و قیمت این گرید را ۵۰ سنت بالاتر از شاخص قیمت نفت دوبی تعیین کرد که بالاتر از برآورد تحلیلگران بود.

۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷
کد خبر: 10445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha