بودجه ۱۴۰۰ چه اثری بر بازار سهام دارد؟/ شاخص کل به یک میلیون و هشتصد هزار واحد می‌رسد/سهامداران باید هشیار باشند که اسیرحباب‌های بازار نشوند

تاجبر گفت: اهمیت تصویب و جمع‌بندی بودجه در بازار سهام مربوط به فاکتورهایی در بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و حامل‌های انرژی، نرخ بهره، انتشار اوراق، حق انتفاع معادن، نحوه تامین مالی از بازار سرمایه و غیره‌ می‌شود. بنابراین بازار باید نگاه اندکی به اینگونه ریسک‌های سیستماتیک داشته باشد اما با این حال اگر این موضوع را به عنوان یک ریسک پایه در نظر بگیریم، همچنان بازار سرمایه ما یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری در کشور است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ پس از آنکه شاخص کل بورس تهران در صعودی پرشتاب ۴‌ماه نخست سال ۹۹ را با رشد بیش از ۳۰۰ درصدی به پایان رساند و از مرز دو میلیون واحد نیز عبور کرد، برای حدود ۵ ماه شاهد اصلاح شدید قیمت‌ها و بازگشت شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد بودیم. از میانه آبان ماه اما بازار سهام با تغییر فاز همراه شد و تا پایان معاملات روز یکشنبه ۲۵ درصد از کف ۲۰ آبان فاصله گرفت. اما آنچه در معاملات روز دوشنبه بورس تهران عیان بود، تغییر دید معامله‌گران سهام بود. سهامدارانی که این روزها با نگاهی کوتاه‌مدت وارد گردونه معاملات سهام می‌شود و پس از چند روز سبزپوشی قیمت‌ها، به سرعت شناسایی سود صورت می‌پذیرد و شاهد افزایش فشار عرضه‌ها در کلیت بازار می‌شویم. این دید کوتاه‌مدت اما به پایداری تردیدها نسبت به روند آینده بازار سهام بازمی‌گردد. جایی که هر عرضه‌ای سبب هراسان شدن معامله‌گران به ویژه تازه‌واردها می‌شود. با این حال در کنار وجود فروشندگان دست به ماشه، خریداران قدرتمندی نیز قرار دارند که هر افت قیمتی را به‌عنوان فرصتی برای خرید شناسایی می‌کنند.

البته موضوعاتی همچون بودجه سال آینده نیز گوشه‌ای از ذهن سهامداران را به خود مشغول کرده است که به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران باید صنایع را بادید متفاوتی به این مسئله واردکنیم. اکنون دلار ۴۲۰۰ تومانی به شدت کم‌رنگ شده است. حذف شدن آن دربودجه طرفداران چندانی ندارد زیرا حذف شدنش در واقعیت دیده نمی‌شود اما کمرنگ شدن آن می‌تواند در برخی از صنایع تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد. به هر حال اثر بودجه در بازار سهام تنها به ارز منتهی نمی‌شود و موارد زیادی در این مسئله می‌تواند جهت‌دهی مشخصی را به صنایع و شرکت‌های هر گروه بورسی بدهد که این موضوع به خود ی خود یک نوع ریسک برای سهامداران تلقی می‌شود.

در رابطه با اثر بودجه بر کلیت بازار، پیش‌بینی بازار سهام با توجه به شرایط فعلی و شناسایی نمادهای دارای پتانسیل برای سرمایه گذاری با علیرضا تاجبر عضو هیات مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار به گفت‌وگو پرداختیم که به شرح زیر است:

وضعیت بازار سهام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا سرمایه‌گذاران دوباره می‌توانند به این بازار اعتماد کنند؟

در ماه‌های گذشته با روند فرسایشی و بسیار پر هیجان نزولی رو به رو بودیم و بسیاری از سهم ها بدون توجیه و تحلیل بنیادی اصلاح عمیقی داشتند و شرایط به گونه‌ای بود که بسیاری از سهامداران و سرمایه‌گذاران در زیان بودند و خریدار بالقوه‌ای نداشتیم. اواخر این اتفاق با گزارش های ۶ ماهه خیلی مناسبی در مهر ماه مقارن شد.

همچنین سپری شدن ریسک انتخاباتی آمریکا، مساعد شدن نرخ دلار و افزایش نرخ کامودیتی‌ها در سطح جهانی منجر به پایان اصلاح عمیق بازار سهام شد. بورس ما بر پایه کامامودیتی‌ها هست و صادرکننده بودن عمده شرکت‌ها وابستگی زیادی در قیمت‌ نهایی و بازار آنها دارد.

اکنون به طور کلی شرایط بازار سهام  از نظر بنیادی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و از طرفی بازارهای موازی نیز در رکود به سر می‌برند و عملکرد پذیرفته شده‌ای ندارند؛ بنابراین بورس بهترین بستر برای سرمایه گذاری است.

البته تا پایان سال جاری چند ریسک وجود دارد که می تواند در بازار سهام اثرگذار باشد. یکی از ریسک‌های موجود مربوط به مباحث تصویب و جمع‌بندی نهایی بودجه است. اکنون ابهاماتی در آن مشاهده می‌شود و در آخرین تغییرات آن چینش انبساطی در نظر گرفته شده است و منابع آن با اقتصاد ما همخوانی ندارد.

این عوامل منجر می شود تا بودجه ما یک فرآیند طولانی در تصویب و روشن‌سازی آن پشت سر بگذارد و فکر می‌کنم این موضوع می‌تواند باعث ایجاد تنش‌هایی مابین دولت و مجلس بشود.

اهمیت تصویب و جمع‌بندی بودجه در بازار سهام مربوط به فاکتورهایی در بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و حامل‌های انرژی، نرخ بهره، انتشار اوراق، حق انتفاع معادن، نحوه تامین مالی از بازار سرمایه و غیره‌ می‌شود. بنابراین بازار باید نگاه اندکی به اینگونه ریسک‌های سیستماتیک داشته باشد اما با این حال اگر این موضوع را به عنوان یک ریسک پایه در نظر بگیریم، همچنان بازار سرمایه ما یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری در کشور است.

میزان عرضه و تقاضا در نمادهای معاملاتی و ورود نقدینگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در یک ماه گذشته عاملی که به بازگشت بازار سهام از دالان نزول، بسیار کمک کرد حمایت مالی حقوقی‌ها و یا دولت نبود. در واقع ورود پول حقیقی به بازار بیشترین و موثرترین علت صعودی شدن و بهبود وضعیت بازار سرمایه است.

خوشبختانه پول حقیقی به میزان قابل قبولی به بورس ورود کرده و بخشی از اعتماد خدشه‌دار شده سهامداران حقیقی به واسطه این رشد ترمیم شده است. البته تمام اعتمادی که در گذشته در این بازار بود هنوز باز نگشته است اما در شرایط فعلی بخشی از آن جبران شده و شاهد ورود پول حقیقی در هفته‌های گذشته تاکنون هستیم. این رویداد را می‌توان به فال نیک گرفت.  

بازگشت پول حقیقی مهمترین عامل موثر در بازار سهام به شمار می‌آید و امیدواریم با حجم معاملات قابل توجهی که در روزهای اخیر به ثبت رسیده، این روند تداوم یابد.                                               

حجم معاملات ناشی از رفتارهای هیجانی نبوده و ما تجربه‌ای مشابه با خرداد و شهرویور که هیجان کاذبی را شاهد بودیم، نخواهیم داشت. امیدوارم این روند صعودی ملایم و منطقی به مسیر خود ادامه دهد. درمورد شاخص کل بورس نیز گمان میکنم تا پایان سال به رقم یک میلیون و هشتصد هزار نیز برسیم.

سهامداران در شرایط فعلی باید چه استراتژی داشته باشند؟

توصیه ما به همه سهامداران ورود غیرمستقیم به بازار و استفاده  از ابزارهایی همانند سبدها و صندوق‌های سرمایه گذاری است اما در صورتی که سهامداری مصر بر ورود مستقیم در بازار است باید قیمت سهام و علت افزایش نرخ‌ها را رصد کند و ارزش بازار سهام، میزان اتکای نماد به قیمت‌های جهانی، میزان صادرات شرکت بورسی را در نظر داشته باشد و این عوامل را در تصمیمات خود لحاظ کند. سهامداران باید هشیار باشند که اسیرحباب‌های بازار نشوند و با بررسی منطقی نمادهای معاملاتی در این بازار سهامدار بمانند.

چه چینشی را برای سبد دارایی سهامداران پیشنهاد می‌کنید؟

سهامداران باید دو عامل را در نظر بگیرند و بر اساس ان سبد دارایی خود را بچینند که یکی از این موارد مربوط به میزان فروش شرکت‌ها می‌شود.

عواملی همچون صادراتی بودن شرکت، داشتن پایه‌ کامودیتی در میزان فروش شرکت موثر است. اکنون با قیمت‌های جهانی و نرخ دلاری که در دست‌رس دارند، اینگونه شرکت‌ها بسیار مناسب خواهد بود. همچنین در این گروه می‌توان شاهد کاهش( P/E forward) باشیم که این امری مطلوب به حساب می‌آید. بنابراین پیشنهاد می‌شود سهامداران گروه‌های دارای مزیت‌های یاد شده را در نظر داشته باشند.

به‌طور کلی می‌توان گفت این گروه‌ها شامل فلزات اساسی، مس، روی می‌شود. به خصوص درمورد روی که پتانسیل بالایی دارد. پتروشیمی و پالایشی‌ها نیز که به نرخ دلار و قیمت جهانی وابستگی دارند، قابل بررسی بیشتری برای سرمایه گذاری هستند.

به غیر از موارد گفته شده که مربوط به فروش شرکت‌های بورسی می‌شود، بحث دارایی شرکت‌ها نیز یکی از عوامل مطرح در تصمیم‌گیری این روزهای بازار سهام به حساب می‌آید. در یک سال اخیر تورم زیادی را پشت سر گذاشتیم و این تورم را همچنان در پیش داریم. هرچند که انتظارات تورم کمی کاسته شده است اما همچنان وجود دارد. بنابراین شرکت‌هایی که دارایی‌های بسیاری دارند از جمله بانک‌ها از شرایط فعلی و عوامل یاد شده منتفع خواهند شدو بنابراین این گروه نیز می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 10308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha