شفافیت بودجه در ایران در مقایسه با سایر کشورها/ امتیاز صفر «مشارکت شهروندان در نظام بودجه»

شاخص مشارکت شهروندان در نظام بودجه‌ای ایران به جهت دخیل نبودن مردم در فرآیندهای تدوین، اجرا و ارزیابی بودجه، در بازه بدون اطلاعات قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، در شرایطی اجرای قوانین بودجه سنواتی از سوی دولت‌ها دست‌خوش تغییر و تحول می‌شود و منابع و مصارف جدیدی حین اجرای آن تعریف و عملیاتی می‌شود که اقتصاد کشور سال‌ها است از کسری بودجه، عدم تحقق منابع درآمدی پیش‌بینی شده و خروج دستگاه‌های اجرایی از ریل مصوبات بودجه رنج می‌برد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، افزایش شفافیت و مشارکت در نظام بودجه‌ریزی کشورها نه تنها می‌تواند تکانه‌های اقتصادی را به حداقل برساند، بلکه بودجه‌نویسان را مجاب به تدوین سندی با رویکرد عمل‌گرایانه می‌کند؛ این مهم، تعادل میان منابع و مخارج دولت و به تبع آن سیاست‌گذاری‌های اقتصادی را با چالش کمتری مواجه می‌کند. برای سامان‌دهی این مسئله، ابزاری به نام «پیمایش بودجه باز» تعریف شده است.

از مزیت‌های تحقق «پیمایش بودجه باز» می‌توان به افزایش شفافیت در شناخت منابع عمومی و هزینه‌کرد آن، همچنین مشارکت شهروندان در فرآیندهای تدوین، اجرا و ارزیابی بودجه و در نهایت نظارت بر بودجه اشاره کرد.

برابر مستندات ارائه شده، شاخص مشارکت شهروندان در نظام بودجه‌ای ایران به جهت دخیل نبودن مردم در فرآیندهای تدوین، اجرا و ارزیابی بودجه، در بازه بدون اطلاعات (امتیاز صفر) قرار دارد.

گفتنی است، نتایج این پژوهش، مبتنی‌بر پرسش نامه‌ای با 228 سوال است که توسط پژوهش‌گران هر کشور تکمیل می‌شود.

۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 10281

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha