واردات خودرو بدون انتقال ارز خطری برای خودروسازان و اقتصاد ندارد /درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی از محل ترخیص خودروهای موجود در گمرک خواهد بود نه واردات!

ایزدخواه در خصوص مخالفت بانک مرکزی با واردات خودرو بدون انتقال ارز گفت: واردات خودرو بدون انتقال ارز خطری برای خودروسازان و اقتصاد کشور محسوب نمی شود و این طرح هنوز نهایی نشده و ابعاد آن در دست بررسی توسط نمایندگان مجلس است.ایزدخواه تصریح کرد: واردات خودرو در حد ۱۰ درصد مصرف داخلی، اثرات مثبتی بر بازار خودرو خواهد داشت و خطری برای خودروسازان داخلی نخواهد داشت و می تواند عاملی برای آرامش در بازار خودرو مهیا کند تا مردم به دلیل کاهش عرضه خودرو، با کاهش قدرت خرید مواجه نباشند.

روح اله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه خودرو پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به طرح مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو اظهار داشت: در حال حاضر طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی است و یکی از بندها به موضوع نحوه واردات خودرو اشاره دارد که هنوز جزئیات آن قطعی نشده است و از وزارت صمت درخواست شده که پیشنهادات خودش در این رابطه را به ما ارائه دهد.

وی با بیان اینکه واردات خودروی با کیفیت و استاندارد که اغلب مردم توانایی خرید آن را داشته باشند ملاک کمیسیون صنایع در واردات خودرو است، ادامه داد: در تلاشیم تا با ایجاد شرایطی تسهیلی برای واردات خودرو و ایجاد رقابت در این بازار، باعث کاهش قیمت و افزایش عرضه خودرو در کشور شویم و قطعا برای این کار، واردات خودروی لوکس جوابگو نیست و ملاک ما خودرویی با استاندارد بالا و قیمت مناسب است.

بررسی واردات خودرو بدون انتقال ارز در طرح ساماندهی بازار خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، واردات خودرو بدون انتقال ارز را جزو ملاک های اصلی در طرح ساماندهی بازار خودرو دانست، افزود: ما در نظر گرفته ایم که بدون انتقال ارز و از طریق ارز خارجی و اشخاص باید اقدام به واردات خودرو به کشور کرد، همچنین می توان از محل صادرات خودرو و قطعات خودرو به خارج از کشور، سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی اقدام به واردات خودرو کرد.

ایزدخواه با اشاره به واردات خودروی چینی بی کیفیت در سال های گذشته به کشور انتقاد کرد و افزود: متاسفانه شاهد بودیم که خودروهای چینی بی کیفیت زیادی در طول سال های گذشته به داخل کشور وارد شده اند و عمده مردم از کیفیت و استاندارهای آن گلایه دارند و در شرایط فعلی، به واردات خودروی با کیفیت نیاز است تا باعث رضایت عمده مردم شود و با ایجاد شرایط رقابتی در بازار خودروی داخلی، باعث کاهش قیمت ها شود و از وزارت صمت خواسته ایم که در این راه با کار کارشناسی دقیق، مانع از ورود خودروی بی کیفیت به کشور شد.

واردات خودرو باید به نفع اغلب مردم باشد

وی در پاسخ به این سوال که رئیس بانک مرکزی با واردات خودرو حتی بدون انتقال ارز هم مخالف است و این تصمیم چقدر مانع از اجرای طرح واردات خودرو به کشور می شود، افزود: طرح واردات خودرو به کشور جزو یکی از بندهای طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو است که توسط کمیسیون صنایع مجلس در حال بررسی است و باید تاکید کنم که واردات خودرو بدون انتقال ارز خطری برای خودروسازان و اقتصاد کشور محسوب نمی شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بر اساس لایحه بودجه سال بعد، دولت حدود ۲ هزار میلیارد تومان درآمد عوارض گمرکی از محل واردات خودرو پیش بینی کرده است که البته خودروهایی که در گمرک هستند، ترخیص خواهند شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: بحث و تبادل نظر در خصوص تکمیل طرح ساماندهی بازار خودرو همچنان ادامه دارد و نتیجه آن باید به نفع اغلب مردم کشورمان باشد.

واردات خودروی با کیفیت و قیمت مناسب باعث آرامش بازار خودرو می شود

 ایزدخواه تصریح کرد: واردات خودرو در حد ۱۰ درصد مصرف داخلی، اثرات مثبتی بر بازار خودرو خواهد داشت و خطری برای خودروسازان داخلی نخواهد داشت و می تواند عاملی برای آرامش در بازار خودرو مهیا کند تا مردم به دلیل کاهش عرضه خودرو، با کاهش قدرت خرید مواجه نباشند.

وی با بیان اینکه باید بازار خودرو را از دلالان پس بگیریم، افزود: سوداگران در شرایط فعلی کشور که با نوسانات بازار ارز مواجه هستیم، بر بازار خودرو تسلط پیدا کرده اند و با نگاه سرمایه ای، در تلاش برای کسب سودکلان برای خود هستند و نیاز است که شرایطی مهیا گردد که نقش دلالان از بازار خودرو حذف گردد و این بازار متعلق به مصرف کننده واقعی باشد و به همین دلیل، در طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، به این موضوع هم توجه ویژه ای شده است و انشالله در نهایت اثرگذاری این طرح بتواند باعث رقم خودرو اتفاقات خوب برای عموم مردم باشد.

انتهای پیام/

۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 10251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha