توزیع مرغ توسط وزارت صمت مشکل دارد

مرغدارها موظف شده‌اند بر اساس نهاده‌ای که دریافت می‌کنند مرغ خود را به وزارت صمت تحویل دهند اما یک مقام وزارت جهادکشاورزی گفت وزارت صمت هیچ فرایندی برای تحویل گرفتن مرغ از مرغدار تعریف نکرده است.

به گزارش گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، غلامرضا ملک‌نیا مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که وزارت صمت هیچ فرایندی برای تحویل گرفتن مرغ از مرغداران تعریف نکرده است افزود: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار در ۱۵ مرداد امسال، مرغدارها موظف شده‌اند بر اساس نهاده‌ای که دریافت می‌کنند مرغ خود را به وزارت صمت تحویل دهند، اما وزارت صمت از این تاریخ هیچ فرایندی برای تحویل گرفتن مرغ از مرغدار تعریف نکرده است.

وی گفت: در بحث تنظیم بازار، توزیع و عرضه وزارت صمت مشکلات بسیاری دارد.

ملک‌نیا با اعلام اینکه وزارت جهاد کشاورزی وظایف خود را در این زمینه انجام داده است اضافه کرد: کشتارگاه وظیفه خرید و فروش گوشت را ندارد و باید برای این مسئله، فرایند توزیع تعریف شود.

وی گفت: در کشور ۲۰۰ کشتارگاه وجود دارد، اما این فرایند نادرستی است که مرغدار مرغ خود را به کشتارگاه بدهد.

مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد همچنین گفت: بر اساس مصوبه ۹۹/۰۸/۱۳ وزارت جهاد کشاورزی روزانه بیش از ۶۰۰ تن گوشت مرغ در میادین بهمن و پیروزی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌کند.

ملک‌نیا خاطرنشان کرد: نظارت بر میادین میوه و تره‌بار به‌عهده وزارت صمت است و اگر مسئولیتی به‌عهده وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گذاشته می‌شود، ایجاد سازوکارهای آن زمان‌بر است.

وی گفت: اکنون وزارت جهاد کشاورزی عرضه گوشت مرغ در میادین و فروشگاه‌های بزرگ استان‌ها را پوشش می‌دهد.

ملک‌نیا افزود: آمادگی داریم گوشت مرغ را با قیمت مصوب در عمده‌فروشی‌ها در اختیار وزارت صمت قرار دهیم.

نادر عاشقی عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی تهران نیز در این برنامه گفت: شبکه توزیع برای مرغداران مشخص نیست و زمانی که می‌خواهیم مرغ را عرضه کنیم ما را به جاهای دیگری که تضمینی برای پرداخت پول مرغ ما وجود ندارد می‌فرستند.

وی متذکر شد: مرغدار پس از رسیدن رشد مرغ به مرحله نهایی ۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت می‌تواند مرغ را نگه‌دارد و مجبور است آن را بفروشد.

عاشقی با ابراز این‌که "تصمیم‌گیرندگان پشت‌میز با مشکلات و مسائل ما آشنا نیستند" گفت: مرغدار مرغ را به افرادی که وزارت صمت معرفی کرده تحویل داده است، اما ۲۹ درصد برای مرغ افت زده‌اند در حالی که افت معمولی بین ۲۲ تا ۲۵ درصد است.

وی اضافه کرد: مشخص نیست پول مرغدار را چه‌زمانی می‌دهند و تضمینی در این زمینه داده نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی تهران گفت: هنوز برخی مرغداران پول مرغی را که ۱۳ سال پیش (سال ۸۶) به برخی کشتارگاه‌ها داده‌اند نگرفته‌اند.

عاشقی افزود: فهرستی که وزارت صمت در دماوند به مرغداران داده است که مرغدارها مرغ خود را به اسامی این لیست تحویل دهند در میدان بهمن غرفه دارند و کشتارگاه ندارند.

وی تصریح کرد: در میدان بهمن دلال می‌گوید "مرغدار، مرغ را بکشد و ما آن را تحویل می‌گیریم و زمانی که فروختیم پول مرغ را به مرغدار می‌دهیم."

پرویز فروغی دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور نیز در این برنامه گفت: وزارت صمت مرغدارها را بین چند تصمیم‌گیرنده گرفتار کرده است و تصمیم‌های ستاد تنظیم بازار بدون حضور حتی یک تولیدکننده مرغ گوشتی است.

وی خطاب به وزارت صمت گفت: کدام سازوکار را تعریف و به مرغدار ابلاغ کرده‌اید که چگونه مرغ خود را تحویل دهد؟

فروغی افزود: هیچ تشکل مرغداری در جلسات ستاد تنظیم بازار حضور نداشته است و تصمیمی نیز به آن‌ها ابلاغ نشده و مرغداران نمی‌دانند ناظر؛ چه‌کسی است.

وی گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد به مرغدار نهاده می‌دهند، اما می‌گویند "مرغدار باید همه مرغش را به ما تحویل بدهد."

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور گله کرد:: چرا به‌ازای ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده، همه هستی مرغدار را می‌برید و آن را نابود می‌کنید؟

انتهای پیام/

۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 10217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha