رقم صادرات نفت در بودجه سال ۱۴۰۰ منطقی نیست

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی ضمن انتقاد از اعداد مطرح شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای پیش بینی فروش نفت، گفت: میزان صادرات مطرح شده در لایحه بودجه منطقی نیست و این مساله می تواند مشکلاتی همچون تورم را برای کشور به دنبال داشته باشد.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،مرتضی بهروزی فر  با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ قیمت فروش نفت ۴۰ دلار در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: این قیمت باتوجه به پیش بینی های سال آینده و شرایط فعلی منطقی است اما صادرات ۲.۳ بشکه در روز عدد چندان منطقی نیست.

به گفته وی بیشترین میزان صادرات نفت ایران بعد از انقلاب اسلامی حدود ۲.۵ میلیون بشکه بوده است، در خوشبینانه ترین حالت اگر تمام تحریم ها برداشته شود و از آن طرف وضعیت به گونه ای باشد که هیچ کشوری به دنبال کاهش تولید نباشد، می توان به تولید حداکثری ایران فکر کرد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی ادامه داد: اگر فرض را بر رفع کامل تحریم ها بگذاریم و ایران بتواند جایگاه خود را در بازار پیدا کند باز هم در صورت تداوم شرایط فعلی تمام کشورها می بایست بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش تولید داشته باشند، لذا اگر ما نیز وارد بازار شویم مجبور به تابعیت هستیم.

بهروزی فر با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی ایران برای عدم کاهش تولید بهانه تحریم را دارد اما زمانی که وارد بازار شود باید از مقررات جمعی اطاعت کند، تصریح کرد: در بهترین حالت اگر کشورهای دیگر ایران را بپذیرند و همه  کشورها ۲۰ درصد کاهش تولید را داشته باشند ایران نیز به همین میزان باید کاهش تولید را اعمال کند.

وی اظهار کرد: عدد ۲.۳ میلیون بشکه به اعتقاد من عدد منطقی نیست و این صحبت ها که گفته می شود اگر نتوانیم صادرات داشته باشیم پیش فروش داخلی خواهیم کرد نیز منطقی به نظر نمی رسد و باید دید آیا میتوان چنین مبلغی را جذب کرد و مردم چنین اطمینانی خواهند کرد و اصلا اجرای این طرح امکان پذیر است.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه اگر قیمت نفت را همان ۴۰ دلار در نظر بگیریم در ۳۶۵ روز این عدد حدود ۱۶ میلیارد دلار می شود که این عدد را نمی توان از مردم اخذ کرد  باید ساز و کارهای آن لحاظ شود، گفت: در چنین شرایطی دولت آینده دچار یک استقراض گسترده خواهد شد.

به گفته بهروزی فر بنده به عنوان کارشناس اعتقاد دارم و پیش بینی می کنم که وضعیت ایران به راحتی تسهیل می شود و صادرات ایران در کوتاه مدت به ۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید اما بالاتر از آن باتوجه به وضعیت بازار که احتمال دارد ویروس کرونا تا ۶ ماه و یا یکسال آینده ادامه داشته باشد دور از ذهن است.

وی با تاکید بر اینکه ارائه چنین اعدادی موجب تورم می شود، گفت: اگر قرار باشد از منابع داخلی اخذ شود و با سود به مردم برگردانده شود موجب تورم خواهد شد به نظر من قیمت منطقی است اما حجم مطرح شده قابل قبول نیست.

به گزارش ایسنا، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، ‌ درآمد ایران از محل صادرات نفت، ‌میعانات گازی و گاز بیش از ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.  با این حال چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، ‌ میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال ۱۴۰۰ کمتر از سقف ۱۹۹ هزار میلیارد تومان تعیین شده باشد، به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت قانون نسبت به تامین مابه‌التفاوت حاصل شده از منابع حساب ذخیره ارزی اقدام کند.

همچنین در صورت تحقق درآمد مازاد بر سقف ۱۹۹ هزار میلیارد تومان، ‌درآمد حاصله بر اساس قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به حساب ذخیره ارزی واریز خواهد شد.

انتهای پیام

۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
کد خبر: 10202
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha