بانک مرکزی سیاست کنترل نقدینگی را اجرا نکرد/ آیا هیات کنترل نقدینگی وجود خارجی دارد؟

دو سال پیش در دیدار هیات دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان به دولت و بانک مرکزی تاکید کردند که یک تیم جهادی و شبانه‌روزی برای مدیریت نقدینگی تشکیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل رادار اقتصاد به نقل از مشرق، دو سال پیش در دیدار هیات دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان به دولت و بانک مرکزی تاکید کردند که یک تیم جهادی و شبانه‌روزی برای مدیریت نقدینگی تشکیل شود.

رهبر معظم انقلاب در آن دیدار گفتند: «یک مسئله مهم دیگر در زمینه اقتصاد که موضوع چهارمی است که دارم عرض می‌کنم، مسئله مدیریت نقدینگی کشور [است] که حالا آقای رئیس‌جمهور اشاره کردند به نقدینگی. اولاً اینکه ما اجازه دادیم که نقدینگی افزایش پیدا کند، از اوّل خطا بوده؛ نباید می‌گذاشتیم؛ از اوّل باید ما جلوی افزایش نقدینگی را می‌گرفتیم؛ حالا هم اینکه نقدینگی رها بماند که به هر طرفی حمله کند ویرانی به وجود بیاورد، این هم باز یک خطای دیگر است؛ نقدینگی باید مدیریت بشود. »

در دو سال اخیر هیچ خبری از اجرای این تاکید رهبری درباره تشکیل کمیته کنترل نقدینگی نشد و حجم نقدینگی هم با شدت بیشتری نسبت به قبل، رو به افزایش بود.

همین مسئله سبب شد در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با هیات دولت، ایشان مجدداً در این زمینه تذکر بدهند.

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار امسال هیات دولت در این زمینه گفتند: «این مسئله هدایت نقدینگی را من یک بار دیگر هم در مرکز عمومی گفتم، خصوصی هم به مسئولین مکرّر گفته شده که ما این نقدینگی موجود را به سمت تولید هدایت کنیم. البتّه من در سال ۹۷ در همین جلسه هیات دولت و هفته دولت گفتم که یک هیات شبانه‌روزی متخصّص معیّن بکنید که بنشینند روش‌های مدیریت نقدینگی را جستجو [کنند]؛ این نقدینگی موجود باید مدیریت بشود و هدایت بشود به سمت تولید که این کار آسانی نیست، کار مشکلی است، روش‌های ویژه‌ای لازم دارد؛ من گفتم یک هیاتی بنشینند و این کار را انجام بدهند. من نمی‌دانم این هیات تشکیل شده یا نشده؛ به هر حال اگر نشده، باز هم زمان باقی است و ان‌َشاءالله این کار انجام بگیرد تا اینکه نقدینگی موجود سرازیر بشود به سمت قسمت واقعی اقتصاد و به تولید برسد.»

 ادعای تشکیل هیات کنترل نقدینگی

 پس از تذکر مجدد رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تشکیل هیاتی برای کنترل نقدینگی، رئیس‌کل بانک مرکزی که در دو سال اخیر هیچ خبری از تشکیل و کارکرد چنین هیاتی نداده بود، مدعی شد که این هیات تشکیل شده و مشغول به کار است.

عبدالناصر همتی در هفته جاری با اشاره به اینکه دبیرخانه کمیته نقدینگی بر عهده پژوهشکده پولی و بانکی است، گفت: بعد از تأکیدات مقام معظم رهبری در سال ۹۷ کمیته نقدینگی دو سال است که در بانک مرکزی شکل گرفته و در این مدت بحث‌ها و پیشنهادات مهمی داشته است. خوشبختانه این کمیته توانسته است منشأ فعالیت‌ها و سیاست‌گذاری‌های مطلوبی باشد.

اکنون سوالی که از بانک مرکزی مطرح می‌شود این است که اگر چنین هیاتی برای مدیریت نقدینگی تشکیل شده، اسامی هیات و مصوبات آن را منتشر کند.

ضمن آن که نگاهی به آمارهای نقدینگی در دو سال اخیر و مقایسه آن با مدت مشابه قبل، نشان می‌دهد اگر هم چنین هیاتی تشکیل شده باشد، عملاً کارآیی نداشته است و تغییر رویکرد یا اعضای آن ضروری است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهریور ۱۳۹۷ درباره تشکیل هیاتی برای کنترل نقدینگی تذکر دادند. اگر طبق گفته آقای همتی این هیات از همان موقع تشکیل شده باشد، باید خروجی آن در کنترل نقدینگی مشخص باشد.

این در حالی است که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد از مهر ۱۳۹۷ تا پایان خرداد ۱۳۹۹ (طی ۲۱ ماه) متوسط رشد نقدینگی ۲۶.۷ درصد بوده است. این در حالی است که ۲۱ ماه قبل از آن یعنی از دی ۱۳۹۵ تا پایان شهریور ۱۳۹۷ متوسط رشد نقدینگی ۲۲.۶ درصد بود.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 1019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha