تأمین یک چهارم بودجه ۱۴۰۰ با اوراق سلف نفتی کشور را با مشکل مواجه می‌سازد

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تأمین یک چهارم منابع عمومی بودجه سال ۱۴۰۰ از محل فروش اوراق سلف نفتی ما را در تحریم‌های نفتی با چالش‌ها و مشکل مواجه می‌سازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس در هفته گذشته گفت: در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان منابع عمومی دیده شده که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آن بناست که از محل فروش اوراق سلف نفتی تأمین شود.

وی افزود: با توجه به تحریم‌های نفتی تأمین یک چهارم منابع عمومی بودجه کشور از محل فروش اوراق سلف نفتی می‌تواند کشور را با مشکلات و چالش‌های اقتصادی و امنیتی مواجه کند که این امر کاری خطرناک است.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر فروش اوراق به معنای پیش‌خور کردن بودجه سال‌های آتی است و این حجم از بدهی در فروش اوراق، کشور و دولت‌های بعد را در سال‌های آتی با مشکلات جدی مواجه می‌سازد.

گودرزی خاطرنشان کرد: این مدل بودجه نوشتن نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه این بودجه‌نویسی در اصل از چاله به چاه افتادن است.

وی افزود: در سالی که دولت و مجلس باید بحث ساختار بودجه را دنبال کنند، فروش اوراق آن هم در این حجم کار درستی نیست.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی اظهار داشت: به جای فروش اوراق و تأمین بودجه از این طریق دولت باید به فکر افزایش منابع درآمدی خود از طریق اخذ مالیات باشد و جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد.

گودرزی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دولت باید نظام مالیاتی را اصلاح کند و بر درآمدهای میلیاردی مالیات ببندد نه این که کسانی که چنین درآمدهایی دارند از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و آن وقت کارگر یا کارمندی که حقوق ماهانه وی به سختی کفاف هزینه زندگی‌اش را می‌دهد پیش از دریافت حقوق مالیاتش کسر شود.

وی افزود: دولت باید به مجلس گزارش دهد که در بودجه سال ۹۹ چه مقدار از درآمدهای خود را از محل مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس محقق کرده و مالیات‌ها را از این بخش دریافت کرده است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر این دولت باید برای تأمین منابع درآمدی خود جلوی قاچاق کالا به کشور را بگیرد و ضمن دریافت حقوق و عوارض  گمرکی از آنها، صنایع تبدیل در کشور را گسترش دهد.

گودرزی افزود: دولت باید ارزش افزوده محصولات در کشور را بالا ببرد و به جای خام‌فروشی محصولات و فرآورده‌های آن منابع را به خارج صادر کند.

۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 10179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha