تفریغ بودجه ۹۷ |عدم تحقق فاینانس یک میلیارد یورویی برقی کردن راه آهن گرمسار-اینچه برون/ از وام روسیه استفاده نشد

طبق تفریغ بند ب تبصره ۳ بودجه ۹۷ فاینانس یک میلیارد یورویی برقی کردن راه آهن گرمسار - اینچه برون پرداخت نشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، بر اساس بند الف تبصره ۳ بودجه سال ۹۷ با رعایت مصوبه شماره ۹۴۳۴۴/۰۱۰۱ مورخ ۲۳ اسفند ۹۵ مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سال ۹۷ سقف تسهیلات تامین مالی خارجی فاینانس برای طرح ها علاوه بر باقیمانده سهمیه سال قبل معادل ریالی ۳۰ میلیارد دلار تعیین می شود.

در مواردی که استفاده از تسهیلات مالی خارجی با مجوز قانونی منوط به تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بازپرداخت اصل و هزینه‌های تسهیلات مالی اخذ شده از منابع بانک‌های کارگزار خارجی و بانک‌ها و موسسات توسعه بین‌المللی باشد، وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز است پس از تصویب هیئت وزیران به نمایندگی از طرف دولت، ضمانت‌نامه‌های کلی و اختصاصی مورد نیاز برای طرح‌های مذکور را حداکثر ظرف یک ماه صادر و  یا اختیار امضای آن را با تصویب هیئت وزیران به مقامات مسئول ذیربط تفویض کند.

در سال ۹۷ از سهمیه جدید فاینانس استفاده نشد

طبق تفریغ بند الف تبصره ۳ گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ بر اساس بررسی ها در سال ۹۷ از سهمیه جدید تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) مربوط به سال مذکور استفاده نشده و شورای اقتصاد صرفاً از محل باقیمانده سهمیه سال های قبل اقدام به اختصاص تسهیلات مالی خارجی فاینانس به طرح‌های مشمول داشته است.

اصلاح سقف استفاده از فاینانس راه آهن شیراز-بوشهر

شورای اقتصاد طی مصوبه شماره ۶۶۲۹۱۰ مورخ ۳۰ ۱۱ ۹۷ در قالب اصلاح مصوبه شماره ۱۰۰/۳۴۵۴۰ مورخ یکم مرداد ۹۱ سقف استفاده از فاینانس طرح احداث راه آهن شیراز-بوشهر را از مبلغ ۴۰۰ میلیون و ۶۷۳ هزار یورو به مبلغ ۵ میلیارد و ۹۱۴ میلیون یوان چین تغییر داد و اصلاح کرد که با توجه به یکسان نبودن نوع ارز و تغییرات گسترده نرخ برابری ارز های مذکور امکان اظهار نظر در خصوص میزان تغییر سقف تسهیلات آن مقدور نیست.

اطلاعات مربوط به مبلغ تسهیلات اختصاص یافته به طرح ها بر اساس مصوبات سنوات قبل شورای اقتصاد مربوط مأخذهای موضوع برخی ردیف ها از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نشده که مبین عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط است.

سهمیه اختصاص یافته مطابق مصوبات سال ۹۷ شورای اقتصاد به طرح های موضوع این بند، در بند الف تبصره ۴ ماده واحده قانونی بودجه سال ۹۳ کل کشور، برای وزارت راه و شهرسازی در طرح احداث راه آهن شیراز بوشهر، ارز، یوآن است که سهمیه اختصاص یافته در سال ۹۷ طبق توضیحات فوق الذکر بود.

عدم تحقق فاینانس یک میلیارد یورویی برقی کردن راه آهن گرمسار-اینچه برون

بنابراین گزارش طبق بند ب تبصره ۳ بودجه سال ۹۷ مفاد تبصره ۳۸ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور مصوب سوم شهریور ۹۵ در سال ۹۷ تنفیذ می شود.

در تبصره ۳۸ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور آمده است: به دولت اجازه داده می شود با رعایت سقف مقرر در تبصره ۳ قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور تا مبلغ ۵ میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با شرایط زیر اخذ کند.

۱-وام دریافتی صرفاً برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای امور زیر بنایی و تولیدی پیوست شماره یک قانون بودجه کل کشور با اولویت‌های انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه آهن، بزرگراه، سدها، شبکه های آبیاری و طرح‌های انتقال آب اختصاص می یابد.

۲-طرح‌های موضوع بند یک با پیشنهاد سازمان سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

۳-نحوه اعمال حساب وام دریافتی، تعیین مدت بازپرداخت و میزان سهم ساخت داخلی و سایر شرایط وام به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

طبق تفریغ بند ب تبصره ۳ با وجود این حکم از سال ۹۵ از سوی قانونگذار و تصویب راهکار اجرای آن توسط هیأت وزیران از مجوز این بند استفاده نشده است بنابراین این بند فاقد عملکرد است.

بر اساس بند ۱ تصویب نامه شماره ۵۳۸۰۲ت/۱۲۰۱۶۲ مورخ سی ام اذر  ۱۳۹۵ هیئت وزیران موافقتنامه تامین مالی دو طرح به شرح جدول زیر از محل تسهیلات موضوع تبصره ۳۸ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور در آذر ماه ۹۷ بین وزارت امور اقتصاد دارایی و وزارت اقتصاد روسیه به امضا رسیده است اما تا زمان تحریریه این گزارش از طرف دولت روسیه پرداختی صورت نگرفته است.

این طرح ها شامل برقی کردن راه آهن گرمسار - اینچه برون به مبلغ یک میلیارد تسهیلات یورویی است که معادل دلاری آن یک میلیارد و ۶۰ میلیون یورو دلار است.

طرح دوم احداث نیروگاه حرارتی ۱۴۰۰ مگاواتی هرمزگان با تسهیلات یک میلیارد و دویست میلیون یوروی با معادل دلاری یک میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار است.

۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 10166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha