تفریغ بودجه ۹۷ | تحویل ۱.۵ میلیون تن قیر رایگان به وزارت راه/ بدهی ۹۴۴ میلیارد تومانی وزارت راه به پالایشی‌ها

طبق گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ مجموعه بدهی اعلام شده وزارت راه و شهرسازی به شرکت‌های پالایشی از محل مواد اولیه قیر (VB) مبلغ ۹۴۴ میلیارد و ۲۷۸ میلیون و ۲۴۳ هزار تومان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ عملکرد سهمیه‌های مواد اولیه قیر ابلاغی توسط شرکت ملی نفت ایران، با توجه به نصاب مقرر در دستگاه اجرایی وزارت راه و شهرسازی مشخص شده است.

در وزارت راه و شهرسازی پیش بینی طبق مفاد حکم بند با توجه به قانون تفسیر و تصویب نامه هیأت وزیران، میزان ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تن و مبلغ ۳۲۴۰ میلیارد تومان معادل ۵۴ درصد است.

همچنین سهمیه ابلاغی مواد اولیه قیر همین مبلغ است و مقدار و ارزش مواد اولیه قیر برداشت شده به ترتیب یک میلیون و ۴۹۶ هزار و ۵۰ تن و ۳۲۳۹ میلیارد و ۹۹۵ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است.

در خصوص تحویل مواد اولیه قیر رایگان توسط شرکت ملی نفت ایران از طریق شرکت‌های پالایشی از محل سهمیه سال ۹۷ به وزارت راه و شهرسازی از طریق ۷ پالایشگاه جمعاً یک میلیون و ۴۹۶ هزار و ۵۰ تن به ارزش ۳۲۳۹ میلیارد و ۹۹۵ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است.

بابت هزینه تبدیل مواد اولیه به قیر شامل هزینه تولید، سود تولید قیر، مالیات بر ارزش افزوده و ضایعات به مقدار ۳۷۶ هزار و ۵۰ تن از توناژ مواد اولیه قیر تحویلی توسط وزارت راه و شهرسازی به شرکت‌های پالایشی کسر شده که مبین عدم رعایت مصادیق مصرف مندرج در مفاد حکم این بند است.

مجموعه بدهی اعلام شده وزارت راه و شهرسازی به شرکت‌های پالایشی مبلغ ۹۴۴ میلیارد و ۲۷۸ میلیون و ۲۴۳ هزار تومان بوده است که با توجه به اولویت مقرر در این بند به عنوان بخشی از سهمیه وزارتخانه در وجه شرکت‌های تولید قیر صادر شده است؛ این میزان بدهی وزارت راه به ۱۸ شرکت تولید قیر است.

با توجه به استعلام انجام شده توسط کارگروه موضوع این بند غیر از وزارت راه و شهرسازی سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول، فاقد بدهی به شرکت‌های تولید قیر بوده‌اند.

ارزش قیر قابل تحویل توسط شرکت‌های قیرساز با توجه به حواله‌های مواد اولیه قیر صادره برای وزارت راه و شهرسازی مبلغ ۳۲۳۹ میلیارد و ۹۹۵ میلیون  و ۹۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان پس از کسر مبلغ ۹۴۴ میلیارد و ۲۷۸ میلیون ۲۴۳ هزار تومان بدهی آن وزارتخانه به شرکت‌های تولید قیر، مبلغ ۲۲۹۵ میلیارد و ۷۱۷ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین می‌شود.

بر اساس بررسی‌ها این مبلغ تا تاریخ تهیه این گزارش بر اساس اعلام شرکت‌های تولید قیر مبلغ ۲۲۹۳ میلیارد و ۷۰۲ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۱۰۰ تومان و بر اساس میزان مصرف اعلامی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها مبلغ ۱۸۰۶ میلیارد و ۶۹۵ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.

مغایرت مبالغ مذکور با ارزش قیر قابل تحویل تا سقف ۲ میلیارد و ۱۵ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۳۰۰ تومان ناشی از حواله‌های صادره‌ای است که یا به شرکت‌های تولید قیر تحویل داده نشده و یا خاتمه آنها در سامانه برنامه اجرایی و پایش طرح‌ها و پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی (سبا) ثبت و وصول نشده است.

مابقی مغایرت مذکور به میزان ۴۸۷ میلیارد و ۶ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی ناشی از عدم ارائه مدارک و مستندات توسط پیمانکاران به اداره کل راه استان‌ها جهت ثبت وصول در سامانه سبا و یا عدم تأیید موارد وصول‌شده در سامانه مذکور توسط ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها است.

سهمیه مواد اولیه قیر ابلاغ شده توسط وزارت راه و شهرسازی به ۳۱ استان جمعا مبلغ ۳۴۳۶ میلیارد و ۷۰۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و میزان مواد اولیه قیر تحویلی توسط وزارت راه به ۳۱ استان جمعا مبلغ ۲۲۹۵ میلیارد و ۷۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

بر اساس بررسی‌ها وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۷ مبلغ ۳۴۳۷ میلیارد و ۲۶۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مواد اولیه قیر به شرکت‌های تولید قیر ابلاغ کرده است که به میزان ۱۹۷ میلیارد و ۲۶۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بیش از میزان مندرج در تصویب‌نامه هیأت وزیران بوده که مبین ایجاد تعهد مازاد بر اعتبار و مغایر با مفاد حکم این بند است.

همچنین وزارت راه و شهرسازی جمعا میزان ۶۹۰ هزار و ۹۲۴ تن قیر به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، شرکت بازآفرینی شهری، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت راه و شهرسازی داده است که در این باره سهم شرکت ساخت ۳۹۹ هزار و ۱۳۷ تن، سهم شرکت بازآفرینی شهری ۴۳ هزار و ۱۳۴ تن، سهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۲۴۰ هزار و ۹۵۵ تن و سهم وزارت راه و شهرسازی ۷۶۹۸ تن بوده است.

مبلغ قیر تحویلی به این ۴ بخش عدد ۱۸۰۶ میلیارد و ۶۹۵ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.

۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 10160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha