تفریغ بودجه ۹۷ | تهاتر ۸۶۸ میلیاردی مطالبات وزارت نیرو با دارایی‌های دولت

بر اساس گزارش تفریغ بودجه ۹۷ دیوان محاسبات، مبلغ ۸۶۸ میلیارد تومان مطالبات ۱۰ شرکت آب منطقه‌ای استان‌ها از دولت بابت مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده آب با بدهی آن‌ها بابت ۱۳۲ طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به بهره‌برداری رسیده تهاتر شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، بررسی بند (د) تبصره ۷ گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور بیانگر آن است، مبلغ ۸ هزار و ۶۸۷ میلیارد و ۶۲۵ میلیون ریال از مطالبات ۱۰ شرکت آب منطقه‌ای استان‌ها از دولت بابت مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده موضوع حکم با بدهی آن‌ها بابت ۱۳۲ طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به بهره‌برداری رسیده، بخش آب وزارت نیرو موضوع ماده ۳۲ قانون برنامه و بودجه کشور تسویه شده که عملکرد آن به شرح جدول زیر است.

شایان ذکر است، سازمان حسابرسی جهت تایید اطلاعات موضوع حکم این بند با شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها قرارداد حسابرسی منعقد نموده و گزارش مجزا ارائه داده که این اطلاعات بعضا با مبالغ مندرج در صورت‌ حسابرسی شده توسط سازمان مذکور متناقض می‌باشد.

تاخیر وزارت نیرو برای ارسال گزارش عملکرد تهاتر دارایی سرمایه‌ای

در اجرای این حکم بند د تبصره ۷ گزارش تفریغ بودجه مواردی به شرح زیر قابل ذکر است:

  • مبلغ تهاتر شده در شرکت آب منطقه‌ای مازندران بابت طرح شماره ۴۰۲۰۱۴۵۹ با عنوان طرح شبکه تجن ساری نسبت به مبلغ بدهی موضوع ماده ۳۲ معادل ۲۴ میلیارد ریال بیشتر بوده که این مبلغ بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز تسهیلات دریافتی از بانک جهانی بوده است.
  • ۲ شرکت‌های آب منطقه‌ای فارس و تهران در صورت‌های مالی خود مبلغ تهاتر شده را به حساب سرمایه ثبت نشده، منظور نموده‌اند.

موارد فوق مبین عدم رعایت مفاد حکم این بند است.

وزارت نیرو گزارش عملکرد این بند را در تاریخ ۲۳/۸/۱۳۹۷ به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات ارسال نموده که مبین عدم رعایت مهلت زمانی مقرر در مفاد حکم این بند است.

لازم به ذکر است، بر اساس این بند، به دولت اجازه داده می‌شود، مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده فروش هر متر مکعب آب را با بدهی‌ طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به بهره‌برداری رسیده بخش آب وزارت نیرو موضوع ماده ۳۲ قانون برنامه بودجه کشور مصوب ۱۰/۱۲/۱۳۵۱ را از محل ردیف درآمدی ۳۱۰۴۰۴ و ردیف هزینه‎ای ۵۳-۵۳۰۰۰۰ به صورت جمعی – خرجی تسویه نماید.

شرکت‌های دولتی ذی‌ربط مکلفند تسویه حساب در صورت‌های مالی خود اعمال نمایند. وزارت نیرو گزارش عملکرد این بند را به تفضیل تا شهریورماه به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه می‌نماید.

۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 10158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha