۳ سال زمان نیاز است تا تقاضای نفت به سطح قبل از کرونا بازگردد

تحلیلگران یک بانک آمریکایی اعلام کردند اگر تا پایان ۲۰۲۱ واکسن کرونا عرضه شود، از اکنون سه سال طول می کشد تا تقاضای جهانی نفت به سطح قبل از کرونا بازگردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اویل پرایس، بانک آمریکا سکیوریتیز اعلام کرد با توجه به اینکه مصرف سوخت هواپیما همچنان بسیار کمتر از سال گذشته است، سه سال طول می‌کشد تا تقاضای جهانی نفت به سطح قبل از بحران کرونا بازگردد.

این بانک در گزارش هفتگی خود در مورد انرژی اعلام کرد در شرایطی که تقاضا برای سوخت خودرو تقریباً به سطح قبل از بحران کرونا بازگشته، تقاضا برای سوخت هوایی همچنان پایین است چون سفرهای هوایی کاهش چشمگیری نسبت به قبل از همه گیری ویروس کرونا داشته است.

تحلیلگران این بانک آمریکایی عقیده دارند تا زمانی که یک واکسن موثر یا درمان برای بیماری کووید ۱۹ پیدا نشود سفرهای هوایی رونق نمی‌گیرند. تا رسیدن به این واکسن موثر هم ۱۲ تا ۱۸ ماه فاصله است.

اطلاعات سرویس ردیابی سفرهای جهانی «فلایت تریدر ۲۴» در هفته گذشته نشان داد تعداد پروازها در جهان در ماه اوت ۴۵.۲ درصد کمتر از همین ماه در ۲۰۱۹ بوده و رشد آهسته تری نسبت به ماههای ژوئن و جولای داشته است.

اگر تا پایان ۲۰۲۱ واکسن کرونا تایید شود، سفرهای هوایی در ۲۰۲۲ تا ۷۵ درصد سطح قبل از کرونا افزایش می‌یابد و در ۲۰۲۳ به ۹۰ درصد می‌رسد.

این بانک سرمایه‌گذاری اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت در بلندمدت در ۲۰۳۰ تا ۱۰۵ میلیون بشکه در روز بالا می‌رود و سهم خودروهای برقی هم افزایش خواهد داشت. طبق بهترین سناریوی این بانک، خودروهای برقی ۳۴ درصد از سهم فروش خودرو های سبک را تا ۲۰۳۰ به خود اختصاص می‌دهند و این رقم تا ۲۰۵۰ به ۹۵ درصد می‌رسد.

خودروهای هیدروژنی هم جایگزین بخشی از تقاضای نفت برای حمل و نقل خواهند شد، مخصوصاً اگر قیمت آنها کاهش یابد.

آژانس بین المللی انرژی در همین هفته اعلام کرد روند رشد تقاضا برای نفت در کوتاه مدت به خاطر حاشیه های پایین سود پالایشگاهی، عدم بهبود تقاضا برای سوخت هواپیما و بی‌ثباتی در مورد رشد اقتصاد جهان، متوقف خواهد شد، مخصوصاً در چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت جهان.

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 1011
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha