صادرات ریلی سیمان به افغانستان

در شرایطی که راه‌آهن خواف- هرات تا چند روز دیگر افتتاح می‌شود، معاون وزیر اره و شهرسازی از آغاز صادرات ریلی سیمان به این کشور در مرحله تست نهایی این خط ریلی خبر داد.

به گزارش گروه مسکن پایگاه خبریت حلیلی رادار اقتصاد، راه‌اندازی راه‌آهن خواف-هرات از سال ۱۳۸۵ در چهار فاز مورد توافق طرفین و در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد تا همزمان ایران فاز اول تا سوم و افغانستان فاز چهارم این پروژه را آماده بهره‌برداری کنند اما در شرایطی که ایران سه فاز این پروژه را به طول ۱۴۲ کیلومتر و تا ۶۱ کیلومتری داخل خاک افغانستان آماده بهره‌برداری و افتتاح برای ۲۰ آذر ماه یعنی پنجشنبه هفته جاری کرده است، به گفته عباس خطیبی -معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور– طرف افغانستانی همزمان با این اتفاق عملیات اجرایی فاز چهارم را شروع خواهد کرد.

خیراله خادمی - معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – در این باره به ایسنا گفت: پروژه ریلی خواف-هرات از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که از این طریق افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل شه و اثر بسیار مطلوبی در حوزه تبادلات تجاری و کاهش هزینه صادرات به این کشور همسایه خواهد گذاشت.

وی افزود: برای تست نهایی خط ریلی، هفته گذشته محموله ۵۰۰ تنی سیمان به صورت آزمایشی به افغانستان صادر شد که این شکل از تست در نوع خود کم نظیر بود.

خادمی ادامه داد: این خط ریلی به طول تقریبی ۱۴۰ کیلومتر ساخته شده است. ۷۷ کیلومتر آن از خواف تا ایستگاه مرزی شمعتیغ بوده و حدود ۶۳ کیلومتر آن نیز از این ایستگاه تا داخل افغانستان و ایستگاه روزنک ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با ابراز امیدواری نسبت به آماده‌سازی و افتتاح فاز چهارم این خط ریلی از سوی مقامات افغانستانی، گفت: رسیدن به هرات به ویژه از نظر مسافری اهمیت بسیاری دارد اما اگر تقاضای لازم وجود داشته باشد، مسلما سفرهای ریلی را راه‌اندازی کردیم، در غیر این صورت باید منتظر بمانیم تا به هرات متصل شویم.

انتهای پیام/

۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 10073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha