روسیه درخواست سفیر آمریکا برای توقف ساخت خط لوله نورد استریم را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در واکنش به درخواست سفیر آمریکا از آلمان و اتحادیه اروپا برای توقف ساخت خط لوله "جریان شمالی-۲"، گفت: زمان آن رسیده که واشنگتن به پیشنهاد خودش درباره "بازی طبق قوانین" بازگردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه، در واکنش به درخواست سفارت آمریکا در برلین از دولت آلمان و اتحادیه اروپا برای توقف ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-۲"، اعلام کرد که زمان آن رسیده که ایالات متحده به پیشنهاد خودش درباره "بازی بر اساس قوانین" بازگردد.

روز شنبه، "رابین کوین‌ ویل"، سفیر آمریکا در برلین، در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی گفته بود که ساخت خط لوله گاز روسی "جریان شمالی-۲" با هدف "دور زدن اوکراین و تجزیه اروپا" در نظر گرفته شده و از مقامات برلین و اتحادیه اروپا خواست روند ساخت این خط لوله را متوقف کنند.

به گزارش تسنیم، زاخارووا در صفحه فیس‌بوک خود در این باره نوشت: «جالب توجه است به یاد آوریم که روزنامه "واشنگتن تایمز" در تاریخ ۵ مارس ۲۰۱۴ مطلبی منتشر کرده بود که دقیقاً عنوانی مخالف داشت: "دولت ریگان هشدار داده که ارسال گاز روسیه از طریق خاک اوکراین، غرب را ضعیف خواهد کرد". در این مقاله آمده بود: طبق یادداشت بدست آمده از کاخ سفید در ماه جولای سال ۱۹۸۱، مشاورین دولت رونالد ریگان خواستار مخالفت آمریکا با خط لوله جدید روسیه از مناطق نفت و گاز خیز روسیه به اروپا شده و هشدار داده بودند که این مسئله باعث تضعیف خواهد شد. »

این دیپلمات روس افزود: «این دو رویداد، به خوبی برخورد مقامات واشنگتن را نشان می‌دهد. ظاهراً خط لوله گاز روسیه، به هر جهت و تحت هر توافق قانونی به سایر کشورها کشیده شود، طی دهه‌ها یک واکنش را از سوی ایالات متحده برانگیخته است - تجاوز سیاسی و مخالفت غیرقانونی. من می‌خواهم به آمریکایی‌ها یادآور شوم: "شما نمی‌توانید دائماً برخلاف قوانین بازی کنید. اگر می‌خواهید یک بازیگر مسئول در عرصه اقتصاد بین المللی باشید، باید مطابق با قوانین بازی کنید". می‌دانید این جمله را چه کسی گفته؟ کاندولیزا رایس، در متن مقاله‌ای مربوط به گاز روسیه، باز هم در روزنامه واشنگتن تایمز در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۰۶. زمان آن رسیده که ایالات متحده به پیشنهاد خود توجه کرده و طبق قوانین بازی کند. »

پیش از این، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد که تلاش‌ آمریکا برای گسترش تحریم‌ها علیه خطوط لوله گاز روسیه، چیزی جز مظهر یک رقابت ناعادلانه نیست.

در تاریخ ۴ دسامبر (۱۴ آذر ماه) مشخص شد که مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا با پیش‌نویس بودجه نظامی این کشور برای سال مالی ۲۰۲۱، که گسترش تحریم‌ها علیه دو خط لوله انتقال گاز "جریان شمالی-۲" و "جریان ترکیه" را در نظر گرفته، موافقت کردند.

این در حالی است که در اول دسامبر (۱۱ آذر ماه)، در آلمان اعلام شد که برلین قصد دارد صندوق ویژه‌ای در زمینه حفاظت از آب و هوا ایجاد کند تا بتواند تحریم‌های آمریکا علیه خط لوله گاز "جریان شمالی-۲" را دور بزند.

۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
کد خبر: 10024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha